5 Beide verkenningen leverden nagenoeg geen resultaten op Er werd geen brugslag waargenomen, noch over de IJssel noch over het Apeldoorns kanaal, terwijl er op de naar de Grebbestelling voerende wegen geen colonnes wer den waargenomen. J. van Meel ontdekte nog wel een geland vliegtuig in een bosrand van de Garderense heide. Hoe dat daar kwam was niet duidelijk daar de heide nog steeds van versperringen was voorzien. Zonder tegenstand in de lucht te hebben ontmoet, landden beide vliegtuigen rond 09.00 uur die morgen weer in Middenmeer. Rond 14.00 uur kreeg men weer bevel de lucht in te gaan, ditmaal 0111 troepenconcentraties te verkennen in de omgeving van Apeldoorn. De Fokker CV no 612 vertrok met reserve 2e luitenant waarnemer J.J. Frenkel in gezel schap van wachtmeester-vlieger A.F.W. van der Meulen. Aan luitenant Frenkel was gevraagd zijn waarnemingen via de radio door te geven. Er werden in de buurt van Apeldoorn geen vijandelijke troepenbewegingen waargenomen en 0111 16.30 uur landde de 612 weer op het vliegpark. Op 12 mei werden verkenningen uitgevoerd nabij de Wonsstelling aan de Friese kant van de Afsluitdijk. Hierbij waren de Fokkers CV 594 en 612 betrokken met als bemanning reserve 2e luitenant-waarnemer G.A.C. Over- gauw met reserve sergeant-vlieger J. Klinkhamer; no. 594) en reserve 2e luitenant-waarnemer H.O. Wagenaar met wachtmeester vlieger J. Geertsma; no 612). Beide vliegtuigen kregen als bescherming een Fokker G1 nr. 325 mee die voor dit doel ook landde in Middenmeer. Men had twee van deze kisten gevraagd doch er waren er niet meer beschikbaar. In Friesland werden enkele luchtfoto's gemaakt en werden Duitse cavalerie troepen waargenomen. Alle vliegtuigen (inclusief de Gl) keerden na hun verkenningen weer ongedeerd terug in Middenmeer. Later werd er nog een verkenning uitgevoerd door de CX no. 719 met aan boord reserve kapitein-waarnemer H.F J. Harcksen en sergeant vlieger J.G. Noest. Er werd gekeken naar eventuele brugslag in de Ijssel en troepenver plaatsingen in de buurt van Deventer en Amersfoort. De voorlopig laatste opdracht die men daarna kreeg in Middenmeer was te vertrekken richting Wageningen 0111 daar bommen te gooien op Duitse stellingen en troepencon centraties. Er vertrokken hiervoor vijf Fokker CV vliegtuigen met de no. 594, 612, 646, 650 en 719 Zij werden geescorteerd door drie Fokker D23 vliegtui gen die kort daarvoor ook op Middenmeer waren geland. Ter hoogte van Wageningen werden ze onder vuur genomen door Duitse luchtdoelbatterijen. Hierbij werd de 612 geraakt doch het vliegtuig wist een noodlanding te maken in de buurt van de plaats Echteld. De rest van de vliegtuigen landden op het vliegveld Soesterberg waarbij de CV 650 ernstig beschadigd raakte doordat het vliegtuig tijdens zijn uitloop tegen een van de betonnen obstakels botste. Intussen had majoor Van der Zanden instructies gekregen om voorberei dingen te treffen het vliegpark Middenmeer te verlaten en met zijn le Ver- kennings groep te vertrekken naar hulpvliegveld "De Zilk" nabij Hillegom. Aanvankelijk was het de bedoeling de landingsterreinen bij het verlaten 0111 te ploegen zodat deze onbruikbaar zouden zijn. Later kwam echter het bevel ze te versperren. Het vertrek van de groep vond plaats op 13 mei omstreeks 01.30 uur. De twee secties van de 11e Dep. Comp. Bew. Troepen bleven achter voor de bewaking van het vliegveld en de eventuele latere uitvoering van de vernieling van de landingsterreinen. Met het vertrek van de laatste vliegtuigen was ook een einde gekomen aan de rol die het hulpvliegveld Middenmeer heeft gespeeld bij de strijd in de meidagen van 1940.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1995 | | pagina 7