4 Rond deze datum waren de hulpvliegvelden op Texel, in Bloemendaal, Noordwijk en Noordwijkerhout nog in uitvoering. De terreinen waren voor meer dan één vliegrichting geschikt. Bij het uitbreken van de oorlog op 10 mei 1940 waren er, voor zover be kend, geen vliegtuigen aanwezig op het hulpvliegveld. De "landingsbanen" waren versperd met boerenwagens en werden bewaakt door 2e Sn 11 Dep. C.B. Tr, terwijl het binnen bereik lag van de onder de Stelling Den-Helder ressorterende 21e Bt. Lu. A. (Batterij Luchtafweer). Toen in de vroege morgen van 10 mei 1940 het militaire vliegveld Hilversum werd aangevallen, waarbij verschillende slachtoffers vielen en nogal wat materieele schade was, kreeg de vliegparkcommandant, majoor- waarnemer H. van der Zanden telefonisch opdracht het vliegpark te ontrui men en met zijn onderdeel naar het hulpvliegveld Middenmeer te gaan, zodra van de Commandant van de Stelling van Den-Helder bericht zou zijn ontvan gen dat de op het vliegveld aanwezige versperringen waren verwijderd. De opdracht tot verplaatsing werd gegeven omdat het vliegpark Hilversum zo dicht achter de Grebbestelling lag, dat het vrij spoedig onder het vuurbe- reik van de ver dragende artillerie van de Duitsers zou komen te liggen. Majoor van der Zanden gaf zijn verplegingsofficier en enig toegevoegd personeel opdracht zich klaar te maken om als kwartiermaker per auto naar Middenmeer te vertrekken. Rond het middaguur ontving men bericht dat de versperringen ten dele waren opgeruimd waarop de kwartiermaker met spoed naar hun nieuwe standplaats vertrokken. Rond 15.00 uur vertrok de radioafdeling naar Middenmeer zodat men over één in bedrijf zijnde radiopost kon beschikken als later de vliegtuigen zouden arriveren. Rond 18.00 uur vertrokken het Fokker CX vliegtuig no. 719, de Fokker CV no. 650 en twee Koolhoven FK-51 toestellen naar Middenmeer. Het overige personeel en materieel vertrok om 20.00 uur in een autocolonne, waarover de C.le Verk. Gr. (commandant le verkenningsgroep) zelf het bevel voerde, 's Nachts rond 03.00 uur (nacht van 10 op 11 mei) was de gehele le Verk. Gr. op het hulpvliegveld Middenmeer aanwezig. De verplaatsing van de le Verk. Gr. naar Middenmeer was al gedurende de mobilisatietijd verkend en voorbereid, zodat het opstellen van de verschillen de onderdelen van de groep alsmede de legering van het personeel zonder al te veel moeilijkheden verliepen. Voor de juiste opstelling van de groep verwijs ik naar het bijgaande kaartje. De aangekomen vliegtuigen stonden in de schuren van de omliggende boerde- rijen, die zich daarvoor uitstekend leenden. Twee secties van de 11e Depot Bewakingstroepen leverden personeel voor de bewaking en de verde- deging van het vliegpark. Met uitzondering van een startbaan was het landingsterrein versperd met z.g. klaverruiters. Omdat de omliggende terreinen op dezelfde wijze waren ver sperd, viel het landingsterrein vanuit de lucht minder op. In de boerderij waar de commandopost was gevestigd was een telefoon aansluiting aangebracht zodat de commandant van de le Verkenningsgroep zich na aankomst onmiddellijk telefonisch kon melden bij de commandant 4e legerkorps. Na aankomst startte de CV no. 612 (res. 2e luitenant waarnemer J.P Koning en sergeant vlieger P. van Coevorden) in de vroege morgen van 11 mei 1940 en vertrok voor een verkenningsvlucht naar het gebied tussen Deventer en Zutphen even later gevolgd door de CV no. 646 met aan boord 2e luitenant-waarnemer J. van Meel met reserve eerste luitenant H.C. Heideman.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1995 | | pagina 6