HET HULPVLIEGVELD MIDDENMEER Met ingang van 8 mei 1940 was voor alle luchtstrijdkrachten de hoogste graad van paraatheid bevolen. Dit betekende dat alle jagers en bommenwer pers startklaar moesten zijn. Bij een deel van de toestellen moest de bemann ing bij het toestel klaar staan. De rest van de toestellen moest verspreid over het veld staan opgesteld. Het opstijgen van de gereedstaande vliegtuigen moest geschieden op last van de commandant luchtverdediging of op initiatief van de afdelingscommandant naar aanleiding van eigen waarnemingen of belangrijke luchtwachtmeldingen. Behalve de bekende vliegvelden van Bergen (vliegveld Bergen) en Den-Helder (vliegveld de Kooy) heeft ook een hulpvliegveld nog een rol gespeeld. Dit was het vliegveld nabij Middenmeer in de Wieringermeer. Hieronder enkele feiten van en over dit hulp vliegveld: Uit een brief van de Inspectie der Genie van april 1940 blijkt dat er in 1939 geld beschikbaar was gesteld door defensie voor het inrichten van enkele z.g. hulpvliegvelden tussen Hoek van Holland en Vlieland. Behalve vliegvelden in Tuindorp Oostzaan (vliegveld "Buiksloot"), Noordwijkerhout (vliegveld Ruigenhoek") en Loosduinen ("Ockenburg") kwam er ook een hulpvliegveld 3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1995 | | pagina 5