HET HULPVLIEGVELD MIDDENMEER
Met ingang van 8 mei 1940 was voor alle luchtstrijdkrachten de hoogste
graad van paraatheid bevolen. Dit betekende dat alle jagers en bommenwer
pers startklaar moesten zijn. Bij een deel van de toestellen moest de bemann
ing bij het toestel klaar staan. De rest van de toestellen moest verspreid over
het veld staan opgesteld.
Het opstijgen van de gereedstaande vliegtuigen moest geschieden op last van
de commandant luchtverdediging of op initiatief van de afdelingscommandant
naar aanleiding van eigen waarnemingen of belangrijke luchtwachtmeldingen.
Behalve de bekende vliegvelden van Bergen (vliegveld Bergen) en
Den-Helder (vliegveld de Kooy) heeft ook een hulpvliegveld nog een rol
gespeeld. Dit was het vliegveld nabij Middenmeer in de Wieringermeer.
Hieronder enkele feiten van en over dit hulp vliegveld:
Uit een brief van de Inspectie der Genie van april 1940 blijkt dat er in 1939
geld beschikbaar was gesteld door defensie voor het inrichten van enkele z.g.
hulpvliegvelden tussen Hoek van Holland en Vlieland. Behalve vliegvelden
in Tuindorp Oostzaan (vliegveld "Buiksloot"), Noordwijkerhout (vliegveld
Ruigenhoek") en Loosduinen ("Ockenburg") kwam er ook een hulpvliegveld
3