Het hulpvliegveld Middenmeer in de tweede wereldoorlog N.J. Grooff Alvorens met het verhaal over het hulpvliegveld Middenmeer te beginnen, wil ik eerst even aangeven hoe de luchtverdedigingsstrijdkrachten in 1940 georganiseerd waren: Bij het uitbreken van de oorlog waren de parate Nederlandse luchtstrijdkrach ten ingedeeld in twee regimenten. Het le luchtvaartregiment (le L.v.R.) was bestemd voor de luchtverdediging van het binnenland, de strategische verkenningsvliegdienst en de bombardeervliegdienst. Het regiment was daarvoor onderverdeeld in twee groepen de Jachtgroep en de Strategische groep. De Jachtgroep telde vier jachtafdelingen waarvan er twee uitgerust waren met de moderne G1 jachtkruisers, die een max. snelheid konden halen van 475 km per uur, en twee afdelingen met de niet meer geheel moderne DXX1-jagers welke een snelheid konden bereiken van zo'n 450 km per uur. De strategische groep bestond uit twee afdelingen: a. de Afd. verkenners; Strategische verkenningsafdeling (Strat. Ver. V.A.) genaamd, uitgerust met de CX met een max. snelheid van ongeveer 320 km per uur. Het was een toestel dat bij zijn soortgenoten in het buitenland ver achter stond; b. de bombardeerafdeling (Bom. V.A.) met de TV, een vijfpersoons middel bare bommenwerper met een max. snelheid van 420 km per uur. Dit toestel, bedoeld als luchtkruiser, was in vergelijking tot de buitenlandse toestellen reeds verouderd bij zijn ingebruikname in 1936. Het 2e Luchtvaartregiment (2e L.v.R.) was bestemd voor directe samen werking met de troepen op de grond. Dit regiment bestond uit een viertal verkenningsgroepen (Verk. Gr) en de Jachtgroep Veldleger. Bij de Verk. Gr. waren de CV vliegtuigen ingedeeld, oude toestellen uit 1925 met een max. snelheid van slechts 260 km per uur bestemd voor tactische verkenningen en de verbindingsvliegdienst. Ook beschikte men over enkele FR 51 toestellen voor de artillerie-waarnemingsdienst die een max. snelheid hadden van zo'n 230 km per uur. De jachtgroep Veldleger bestond uit drie afdelingen, doch voor slechts twee afdelingen waren vliegtuigen aanwezig. Bij een van deze afdelingen waren DXX1 jagers ingedeeld, bij de andere afdelingen de Amerikaanse Douglas Northrop D8A. Dit was een tweeper soons toestel, dat bestemd was voor de Verkennings Groepen doch dat voorlopig als jager werd ingezet. Van de jagers en verkenners konden de Douglas, de CV en de CX vlieg tuigen ook lichte bommen meenemen. Het le L.v.R. was gestationeerd op de vliegvelden Schiphol, Bergen, de Rooy en Waalhaven. Het 2e L.v.R. op Ypenburg, Ockenburg, Ruigenhoek, Hilversum en Gilze- Rijen. Alles bij elkaar waren er 118 gevechtsklare toestellen. 2

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1995 | | pagina 4