DE AARDAPPELTOCHT
locomotief
De fietsen hadden surrogaat
banden ook wel 'anti plof
genoemd.
Op een gegeven moment kwam een aanvallend vliegtuig plotseling heel laag
vanuit het zuiden over de verder gelegen loods en begon boven het open
terrein te vuren. Ik stond wel om de hoek bij de kelder maar op dat
moment geheel onbeschermd omdat het vliegtuig van de andere kant kwam.
Het was een oorverdovend lawaai en de lege kogelhulzen kletterden om ons
heen. In de kelder piepte men van angst! Er gebeurde bij ons echter niets
maar de personentrein werd wel door de kogels getroffen met als gevolg een
kapotte locomotief en vele gewonden.
Naar verluid kwam een verdwaalde kogel in de munitietrein terecht hetgeen
een geweldige ontploffing veroorzaakte. Toen openden de jagers hun
aanvallen op deze trein met als gevolg dat verschillende ontploffingen en
branden ontstonden.
Intussen was ik naar het stationsgebouw gegaan en daar trof ik Jo van der
Veen. Samen met hem ging ik het terrein op met een brancard om gewonden
op te halen uit de personentrein. We waren evenwel de draagbaar spoedig
kwijt aan een stel Duitsers die hem bruut van ons afpakten. Even later
kwamen ze terug met een gewonde Duitse soldaat erop.
Kort daarna werd iedereen gewaarschuwd; zoek dekking want er dreigt een
hevige ontploffing. Ik zocht met vele anderen dekking achter de dikke muren
van het oude stationsgebouw. De explosie liet niet lang op zich wachten. Een
geweldige klap en een hele munitiewagen vloog de lucht in!
Het schieten was al geruime tijd opgehouden dus had het vuur de munitie be
reikt. Knap dat men dat tijdig ontdekt had
De brokken van de wagons vlogen over het stationsgebouw heen, de huizen
aan de Stationsweg werden zwaar beschadigd en in de Roosstraat verbrandde
een pakhuis. Een wiel van een wagon kwam door de luchtdruk op de markt
terecht! en waar de wagon had gestaan was een diep gat.
Later op de dag kwam er af en toe nog een Engels vliegtuig over 0111 te
kijken hoe de zaak erbij lag en waarschijnlijk 0111 foto's te maken.
Dan waren de Schagenaars weer zo bang dat men snel naar binnen ging.
De treinen reden niet meer. Dat kwam goed uit want spoedig na de
luchtlandingen in Arnhem werd er een algehele spoorwegstaking afgekon
digd.
In die tijd gebruikte ik een fiets op surrogaatbanden (antiplof) 0111 van mijn
woonplaats Breezand naar mijn werk in Schagen te komen.
Jaap Schouten
J.J Schouten
19 A Laurie Avenue
Papakura
NEW ZEALAND
Dit gebeurde in Nederland in 1945. Mijn thuis was toen in Schagen, een
kleine plaats van zo'n 6000 inwoners in het westen van West-Friesland, in
het noordelijke gedeelte van de provincie Noord-Holland.
Het was april 1945, tegen het einde van de tweede wereldoorlog. De Engelse
en Amerikaanse bommenwerpers vlogen dag en nacht eerst van het westen
naar het oosten om hun bommenlading af te leveren in Duitsland, dan van
het oosten naar het westen om te proberen weer thuis te komen. De ene golf
bommenwerpers na de andere. Ze werden begeleid door de Spitfires en de
Mosquito's om hen te beschermen tegen de enkele overgebleven Duitse
jachtvliegtuigen. De Duitse soldaten waren nog steeds overal. Ons land was
nu bijna vijfjaar bezet, ofschoon het einde van de oorlog in zicht scheen te
zijn, was dit ook het geval met het leven van vele mensen.
23