ma in 46). s van n Rie 1 Gré Een fraaie 'bevrijdingsrok'. De rok was handgemaakt met stukjes stof uit het verleden. Door het "Nationaal Instituut", de voorloper van het Prins Bernardfonds, kon iedere vrouw haar rok laten registreren en "stempelen". Het was de bedoeling dat de vrouwen hun rok op nationale hoogtijdagen zouden dragen. Het hoogtepunt hiervan vond plaats tijdens het regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. Op 2 september 1948 droegen honderden vrouwen hun feestrok. Tijdens deze bijeenkomst werd ook het bij de rok behorende 'feestrokkenlied' gezongen, waarin de ideologie achter dit symbool duidelijk naar voren kwam. In 1949 reisde mevr. Boissevain naar de Verenigde Staten met de feestrok. Ze ontmoette daar o.a. Elanor Roosevelt. In verschillende Amerikaanse kranten verschenen artikelen en foto's van mevr. Boissevain en de rokken. Volgens de Amerikaanse pers zou de feestrok een internationaal symbool voor vrouwelijke waarde en eenheid moeten worden. Hoewel de rok in 1949 in de VS enthousiast werd ontvangen, was in Nederland het hoogtepunt eigenlijk al weer voorbij. Mevrouw Boissevain stierf in Amsterdam in 1965 als gevolg van ziekte. Haar ideeën en idealen leven echter nog steeds voort. Hier en daar hebben mensen nog een feestrok ergens diep weggestopt liggen hoewel de tand des tijds vaak vernietigend werkt na al die jaren. Bron: Het boekje getiteld "Heden-verleden, blijmoedig gedragen" van Els Meulendijks/Het Zuidhollands Verzetsmuseum Gouda 1994. 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1995 | | pagina 23