Het railvervoer rond Schagen
22
C. Kuijper deel 2
De tramlijnen
Bij het station vertrokken drie stoomtrams.
Dat waren:
Schagen - Wognum van 1898 tot 1930
Schagen - Van Ewijcksluis van 1912 tot 1935
Schagen - Warmenhuizen - Alkmaar van 1913 tot 1934
De Noorderstoomtram
Beginnende bij de laatste, de Noorderstoomtram.
De tram reed van station Schagen naar de halte Loet, dan
richting Schagerbrug. Van Schagerbrug naar 't Buurtje en
vandaar via de Ruigeweg in de richting van Zijpersluis
en via Krabbendam door naar Warmenhuizen. Van Warmenhui
zen langs Schoorldam, Schoorl en Koedijk naar het eind
station in Alkmaar.
De hel te Schegerbrug
In juni 1913 werd er een tramlijn in gebruik genomen van
Alkmaar naar Schoorl, waar het station aan de voet van
de duinen lag. Op dat traject reed toen zes keer per dag
een tram.
Later, in augustus, werd het baanvak Schoorl - Schagen
geopend. De lijn was 27,8 km lang.
Met ingang van de zomerdienstregeling van 1932 doet een
zeer modern vervoermiddel zijn intrede, de motortram.
Deze tram moest de exploitatiekosten omlaag brengen. De
maximale toegestane snelheid werd vergroot van 35 naar
45 km per uur, waardoor de reistijd van Schagen naar
Alkmaar werd verkort tot 70 a 80 minuten.
De tramkaartjes werden in het stationsgebouw verkocht.
De tram had een eigen perron naast dat van het spoor.
Het tramperron bestond uit een eenvoudige onverharde
verhoging in tegenstelling tot dat van het spoor, dat
verhard was.
'»t«C