Het railvervoer rond Schagen 22 C. Kuijper deel 2 De tramlijnen Bij het station vertrokken drie stoomtrams. Dat waren: Schagen - Wognum van 1898 tot 1930 Schagen - Van Ewijcksluis van 1912 tot 1935 Schagen - Warmenhuizen - Alkmaar van 1913 tot 1934 De Noorderstoomtram Beginnende bij de laatste, de Noorderstoomtram. De tram reed van station Schagen naar de halte Loet, dan richting Schagerbrug. Van Schagerbrug naar 't Buurtje en vandaar via de Ruigeweg in de richting van Zijpersluis en via Krabbendam door naar Warmenhuizen. Van Warmenhui zen langs Schoorldam, Schoorl en Koedijk naar het eind station in Alkmaar. De hel te Schegerbrug In juni 1913 werd er een tramlijn in gebruik genomen van Alkmaar naar Schoorl, waar het station aan de voet van de duinen lag. Op dat traject reed toen zes keer per dag een tram. Later, in augustus, werd het baanvak Schoorl - Schagen geopend. De lijn was 27,8 km lang. Met ingang van de zomerdienstregeling van 1932 doet een zeer modern vervoermiddel zijn intrede, de motortram. Deze tram moest de exploitatiekosten omlaag brengen. De maximale toegestane snelheid werd vergroot van 35 naar 45 km per uur, waardoor de reistijd van Schagen naar Alkmaar werd verkort tot 70 a 80 minuten. De tramkaartjes werden in het stationsgebouw verkocht. De tram had een eigen perron naast dat van het spoor. Het tramperron bestond uit een eenvoudige onverharde verhoging in tegenstelling tot dat van het spoor, dat verhard was. '»t«C

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1994 | | pagina 24