Het railvervoer rond Schagen 16 algemene vereniging, reiskosten voor het bezoeken van de algemene ledenvergadering en het sigaartje voor de gees telijk adviseur ter gelegenheid van zijn verjaardag. In 1975 besloot het bestuur, dat het, gezien de geringe belangstelling, niet langer verantwoord was om de vere niging te laten voortbestaan. Met algemene stemmen werd de afdeling Schagen van de Nederlandse Katholieke Vereniging voor Kinderuitzending opgeheven. Het resterende geld werd overgemaakt naar charitatieve instellingen, die zich bezig houden met de zorg voor kinderen. Tenslotte Gedurende de 43 jaar van het bestaan van de vereniging zijn er ongeveer 45 Schager kinderen voor een of meerde re perioden van zes weken verpleegd in een koloniehuis. De meesten gingen naar Egmond aan Zee of Bakkum, maar er gingen er ook naar Boxtel, Eersel en Vierhouten. Zelfs in de crisisjaren voor de tweede wereldoorlog bleek het mogelijk om voldoende geld bijeen te brengen om jaarlijks drie tot vier kinderen te laten verplegen. Dit geld werd bijeen gebracht door de kleine katholieke gemeenschap in het toen nog kleine Schagen waar niemand het breed had in die dagen. De toegenomen welvaart en de verbeterde sociale voorzie ningen hebben na de oorlog -bijgedragen aan het overbodig worden van een dergelijke vereniging. Gelukkig maar! Bron: Notulen (1932 -1975) en kasboek (1939 -1975) van de afd. Schagen van de Nederlandse Katholieke Vereniging voor Kinderuitzending. C. Kuijperdeel 1 Er waren drie tramlijnen van Schagen uit en dan de spoorlijn Alkmaar - Den Helder. Met de laatste beginnende: Toen het Noordhollands kanaal in 1824 tussen Den Helder en Amsterdam klaar was, was dat de enige verbindingsweg. Pas in 1856 werd wat bekend over de aanleg en exploi tatie van een spoorlijn van Den Helder langs Alkmaar naar Amsterdam. In de zomer van 1864 werd er een begin gemaakt met de aanleg van rails tussen Schagen en Noord Scharwoude; er werd een spoorbreedte toegepast van 1435 mm. De lijn werd geopend op maandag 18 december 1865 en had een lengte van 41,9 km tussen Alkmaar en Den Helder. Eerst werd met gehuurde locomotieven gereden van de Nederlandse Centraal Spoorweg Maatschappij uit Utrecht. De machines werden op dekschuiten geladen en via het Noordhollands kanaal naar Den Helder verscheept en daar op de rails gezet.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1994 | | pagina 18