Het railvervoer rond Schagen
16
algemene vereniging, reiskosten voor het bezoeken van de
algemene ledenvergadering en het sigaartje voor de gees
telijk adviseur ter gelegenheid van zijn verjaardag.
In 1975 besloot het bestuur, dat het, gezien de geringe
belangstelling, niet langer verantwoord was om de vere
niging te laten voortbestaan.
Met algemene stemmen werd de afdeling Schagen van de
Nederlandse Katholieke Vereniging voor Kinderuitzending
opgeheven. Het resterende geld werd overgemaakt naar
charitatieve instellingen, die zich bezig houden met de
zorg voor kinderen.
Tenslotte
Gedurende de 43 jaar van het bestaan van de vereniging
zijn er ongeveer 45 Schager kinderen voor een of meerde
re perioden van zes weken verpleegd in een koloniehuis.
De meesten gingen naar Egmond aan Zee of Bakkum, maar er
gingen er ook naar Boxtel, Eersel en Vierhouten.
Zelfs in de crisisjaren voor de tweede wereldoorlog
bleek het mogelijk om voldoende geld bijeen te brengen
om jaarlijks drie tot vier kinderen te laten verplegen.
Dit geld werd bijeen gebracht door de kleine katholieke
gemeenschap in het toen nog kleine Schagen waar niemand
het breed had in die dagen.
De toegenomen welvaart en de verbeterde sociale voorzie
ningen hebben na de oorlog -bijgedragen aan het overbodig
worden van een dergelijke vereniging. Gelukkig maar!
Bron: Notulen (1932 -1975) en kasboek (1939 -1975) van
de afd. Schagen van de Nederlandse Katholieke Vereniging
voor Kinderuitzending.
C. Kuijperdeel 1
Er waren drie tramlijnen van Schagen uit en dan de
spoorlijn Alkmaar - Den Helder.
Met de laatste beginnende:
Toen het Noordhollands kanaal in 1824 tussen Den Helder
en Amsterdam klaar was, was dat de enige verbindingsweg.
Pas in 1856 werd wat bekend over de aanleg en exploi
tatie van een spoorlijn van Den Helder langs Alkmaar
naar Amsterdam.
In de zomer van 1864 werd er een begin gemaakt met de
aanleg van rails tussen Schagen en Noord Scharwoude;
er werd een spoorbreedte toegepast van 1435 mm.
De lijn werd geopend op maandag 18 december 1865 en had
een lengte van 41,9 km tussen Alkmaar en Den Helder.
Eerst werd met gehuurde locomotieven gereden van de
Nederlandse Centraal Spoorweg Maatschappij uit Utrecht.
De machines werden op dekschuiten geladen en via het
Noordhollands kanaal naar Den Helder verscheept en daar
op de rails gezet.