9 De grutmolens stonden aan de Laagzijde en op het Lage Noord. Beide molens werkten op paardekracht. De molenaars werkten er met drie paar stenen, waarmee ze gort en boekweit braken en meel en mosterd zaad maalden. In de rosmolen, die eveneens op paardekracht werkte, werden kaaskoppen gedraaid. De korenmolen en de houtzaagmolen waren de oudste molens in Scha- gen. Beide molens werkten op windkracht. De houtzaagmolen, De Dank baarheidwas een zeskantige bovenkruier, waar hout werd gezaagd voor lokale afnemers, zoals timmerlieden, wagenmakers en kuipers. De molen werd na de sloop in 1895 in Egmond weer opgebouwd. Hout werd toen al vijftien jaar gezaagd in een fabriek voor machinale houtbewer king die beschikte over een stoomwerktuig van 4pk. Het werk werd niet slecht betaald: de drie mannen die er in 1891 werkten verdienden meer dan de arbeiders in de kaasfabrieken, namelijk ƒ10,80 per week. De twee jongens kregen slechts 2,50 per week. Toen er in het begin van de 20e eeuw veel nieuwe huizen werden gebouwd, vestigden zich nog enkele machinale houtzagerijen in Schagen. De korenmolen, bekend als De Ruiter, stond aan de Loet. Het was een achtkantige bovenkruier, waarin tarwe en rogge werd gemalen. De oude molen werd in 1920 gesloopt, omdat windkracht niet meer nodig was om meel te malen. De productie werd na de sloop van de molen voortge zet, maar het meel werd nu gemalen met drie maalstoelen, die door een motor werden aangedreven. Goederen werden doorgaans per boot vervoerd en ook personen reisden vaak per boot. Onverharde wegen waren bij slechte weersomstandighe den moeilijk begaanbaar. Als het 's zomers droog was waren ze stoffig en 's winters waren ze modderig en vol kuilen. De toestand van de we gen in en rond Schagen verbeterde in de loop van de eeuw weliswaar sterk, maar het vervoer over het water bleef toch belangrijk. Hond 1850 vervoerden vijf schippers vee, turf, grind, hout, graan, stenen en andere handel voor opdrachtgevers uit de wijde omgeving naar de markt in Schagen of direct naar afnemers. Hun schepen hadden bij el kaar een capaciteit van ruim tachtig ton. De meeste vrachtschepen wa ren tjalken. Dm kormrmolmn "Dm Ruitmr" stond man dm Lomtwaar tmr hmrinnmring mmn maalstmmn is nmmrgmlmgd. vervoer

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1994 | | pagina 11