Het onderwijs werd aanvankelijk tijdelijk gegeven in een hulplo
kaal, maar het was wel de bedoeling dat de school in een eigen
gebouw zou worden gevestigd. De provincie liet de gemeente op
11 november 1896 weten dat zij bereid was de helft van de bouw
kosten tot een maximum van 3500 voor haar rekening te ne
men. De gemeente betaalde de rest van het benodigde bedrag.
De grond waarop de school zou worden gebouwd, een terrein in
de Landbouwstraat, werd gekocht van het Gereformeerd Wees
huis voor 0,75 per vierkante meter. Het schoolgebouw kon na
de zomer van 1897 in gebruik worden genomen.
De gemeente was zeer tevreden over het onderwijs dat aan de
school gegeven werd. De lessen werden door de leerlingen vlijtig
gevolgd, ondanks het feit dat de meesten dagelijks flinke afstan
den moesten afleggen. Veel leerlingen kwamen uit de omlig
gende dorpen. Vlak na 1900 was de belangstelling voor het land
bouwonderwijs gedurende enkele jaren zorgwekkend laag, maar
in 1905 werd de school te klein. Er meldden zich dat jaar 37 leer
lingen aan, en het jaar daarop zelfs 50 leerlingen. De gemeente
besloot daarom tot uitbreiding en verbouwing van de school.
Toen het gebouw niet meer voldeed verhuisde de school naar
een nieuw pand aan de Zuiderweg.
De naam werd in 1958 veranderd in Rijks Middelbare Landbouw
school. De opleiding, die vooral door leerlingen uit de buurge
meenten werd gevolgd, bleef twee winterseizoenen duren. De
lessen waren toegankelijk voor leerlingen die de lagere land
bouwschool hadden doorlopen of een cursus hadden gevolgd en
die het toelatingsexamen hadden gehaald. De school werd in
1972 na een fusie met de Rijks Middelbare Landbouwschool van
Alkmaar opgeheven.
Landbouwonderwijs kon toen alleen nog worden gevolgd aan de
in 1953 opgerichte lagere landbouwschool, de huidige Agrarische
School Schagen voor voorbereidend en individueel land- en tuin-
bouwonderwijs.
Vanaf 1966 werd het leerlingenstelsel in het agrarisch onderwijs
ingevoerd. Het doel hiervan was om leerlingen in de gelegenheid
te stellen hun beroepsbekwaamheid te vergroten door enerzijds
deel te nemen aan algemeen en op het beroep gericht theore
tisch onderwijs en anderzijds praktische en vakgerichte opleidin
gen te volgen. Het agrarische leerlingenstelsel vormde een logi
sche vervolgopleiding voor leerlingen die van de lagere land
bouwschool kwamen. De patroon en de leerling sloten daartoe
een leerovereenkomst af. In Schagen was het leerlingenstelsel
uiteraard op veeteelt en weidebouw gericht. In het cursusjaar
1967/1968 waren er zeventien leerlingen.
Het landbouwonderwijs was bedoeld voor boerenzonen. Pas in
15