"EEN EEUW SCHIPPEREN" Lezing door de auteur van het gelijknamige boek, ons medelid Herman Lambooij, op 1 oktober 1991 's avonds om 8 uur in het "Oude S/ot" 3 Het is niet verwonderlijk, dat kort na 1824 in West- Friesland de discussie begon over eigen kanalen. De Westfriese marktplaatsen merkten toen immers pas goed dat ze buiten de route lagen. Was het voor grote zee schepen aangelegde Noordhollands Kanaal immers niet precies buiten de Omringdijk (door de Zijpe) gehouden en diende het niet voornamelijk de belangen van Amsterdam, Alkmaar, Purmerend en Den Helder? In 1850 begon de plannenmakerij die met horten en stoten bijna een eeuw zou voortduren. Plannen over een vaarverbetering door de Omringdijk heen, die als een "Chinese muur" het welvarende West-Friesland in de ban hield. Een discussie waaraan in eerste instantie de ge goede burgerij en actieve gemeentebesturen van Schagen en Hoorn deelnamen. Men zocht hoe dan ook verbinding met de buitenwereld via het Noordhollands kanaal. Het provinciaal bestuur van Noord-Holland dat de plannen had moeten realiseren nam doorgaans een afwijzende hou ding aan. Ook toen de Westfriese kanaalvereniging, door meester Willem Kloeke in 1890 te Schagen opgericht, die meteen een oost-westverbinding Stolpen-Enkhuizen bepleitte, de krachten van de burgerij was gaan bunde len. Ook toen in Alkmaar de invoedrijke eigenaar van o.m. de Alkmaar Packetmr. W.C. Bosman, zijn schouders onder de kanaalplannen was gaan zetten. De problemen met Haarlem waren zelfs nog niet opgelost nadat de interna tionaal befaamde dr. C.J.K. van Aalst voorzitter van de Westfriese Kanaalvereniging was geworden. Het kwam op een gegeven moment tot een stevige aanvaring van de burgerij met het provinciaal bestuur. Pas toen in de jaren 1920 en 1930 in het kader van breed opgezette infrastructurele verbeteringen de provincie het initiatief overnam kwam (een deel van) het kanalen- project tot uitvoering: de kanalen Stolpen-Schagen-Kol- horn en Kolhorn-Alkmaar (Omval) werden tussen 1934 en 1942 gegraven. Ze waren niet alleen voor de scheepvaart van belang maar bleken ook voor de waterhuishouding van grote betekenis. Echter bleek al rasdat het verkeer over de weg de toekomst zou krijgen F. Timmer

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1992 | | pagina 5