13 Het leven in Veenhuizen Om een indruk te krijgen van het leven in Veenhuizen volgt hier een fragment uit het boek van M.C. Rudolfs. De gestichten worden onderscheiden in het eerste, tweede en derde gestichtHet tweede gesticht ligt een half uur gaans van het eerste, en het derde gesticht is is nog verder van het eerste verwijderdHet eerste gesticht werd gebezigd tot verpleging van weezen, die niet in een weeshuis konden opgenomen worden. Om een groot rechthoe kig plein bevonden zich ruime zalen voor jongens en meisjes. Katholieken, Hervormden en Israëlieten waren afzonderlijk verenigdIedere zaal had een tweede ver dieping, die zich onder het beschoten dak bevond. Het dagelijksch bestuur was er opgedragen aan een vader of zaalopzienermeestal een gewezen militairDe kinderen waren hem gehoorzaamheid verschuldigdHij liep gewoon lijk met een stok in de hand, om er onwilligen mee te kas tijdenzoowel gedurende de maaltijdenals wanneer hij hen geleidde naar de poort als het luiden der bel het werkuur had aangekondigdOp zon- en feestdagen be geleidde hij hen ter kerk. Zes of zeven dergelijke zaal opzieners deden dienst. Voor de kleine jonge wee zen be stond een afzonderlijke zaal, terwijl de ziekenzaal aan de zorgen van een ziekenvader en moeder was opgedragen Het binnenplein was aan drie zijden met rasterwerk afge zet en in de voor- en achterzijde van het gebouw bevond zich een poort. Aan de buitenzijden der gebouwen bevon den zich woningen voor gehuwde kolonisten en voor de heeren, die met het bestuur van het gesticht belast wa ren. Daar woonden de directeur en onderdirecteurde dokter, de predikantde onderwijzers enz. De achterpoort verleende toegang tot de ziekenzaal en tot die der zeer jonge weezen; door de voorpoort bereik te men den weg, die naar de landerijen van de Maatschap pij en naar nabijzijnde plaatsen voerdeEven buiten de voorpoort bevond zich een portiershuisjede portier was een veldwachter Houtsnede van een van de inrichtingen door Alexander Cranendoncq (1799-1869). Hier riet het weesje zich op 't (lil en vreedzaam land. Gevormd en opgeleid tot een' gewenschten (land. Deelde eens zyn vroege jeugd in 's levens moeite en ptyn Hier leert bjj vlijtig, braaf, wya en gelukkig zijn.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1991 | | pagina 15