Het bestuur gaat niet zo ver toe te geven dat door het ontwerp aan een gegronde eis_ van rechtsgelijkheid zou worden voldaan, maar stelt zich wel conciliant op: 'Bestaat - nu er een Regeering is, in hoofdzaak voortgekomen uit partijen welke den strijd voor de bijzondere school tot leuze en punt van vereeniging hebben aangenomen - er geen aanleiding voor de liberale partij, om - in 't belang zoo van het land als van het on derwijs - aan de wenschen der tegenpartij tegemoet te komen?' In het algemeen be lang moet op grond van billijkheid en ter wille van het onderwijs subsidiëring wor den toegestaan. De onderwijskwestie is lang genoeg een struikelblok geweest voor behoorlijke behar tiging van vele gewichtige belangen en een oorzaak van slechte partijvorming en on natuurlijke partijverbindingen. Subsidie met leerplicht is te prefereren boven de verbitterde strijd over het onderwijs vraagstuk, die de volksontwikkeling en de algemene landsbelangen benadeelt: 'Geen non possumus doe de liberale partij tegenover het wetsontwerp hooren.' De bepalin gen in het ontwerp die het gehalte van het openbaar onderwijs verzwakken of het openbaar meer uitgebreid lager onderwijs in sterke mate bedreigen moeten echter wel gewijzigd worden en er moeten voldoende waarborgen worden gegeven voor het ge halte van het gesubsideerd bijzonder onderwijs. Als het gewijzigde wetsvoorstel wordt aangenomen vervalt het overwegend argument tegen leerplicht: het bezwaar te gen openbaar onderwijs en onvoldoende middelen om het bijzonder onderwijs naar wens te ontwikkelen. [SC, 3 mei 1889] Tijdens de vergadering van de Liberale Unie wordt met 63 tegen 9 stemmen de vol gende motie aangenomen: 'De vergadering vereenigt zich met de strekking der circu laire van het bestuur en spreekt als haar oordeel uit, dat de liberale partij zich niet verzet tegen het subsidieeren van bijzondere scholen, mits het openbaar onderwijs niet worde verzwakt en er deugdelijke waarborgen worden gegeven voor de degelijk heid van het gesubsidieerd bijzonder onderwijs, en uit den wensch, dat leerplicht worde verkregen.' [SC, 23 mei 1889] De Liberale Unie riskeert met deze motie dat er verdeeldheid in de liberale partij ontstaat en dat er weinig mee wordt gewonnen. Wordt vervolgd. Tempelridders le velde Een kruistocht tegen het onderwijs. Dr. Schaepman en Keuchenius J. Holswilder in 'De Lantaarn

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1991 | | pagina 18