d€o&C<yw\sC'Vl't Svviiftó SCviió
7
Maar
"De tram kan nooit tot stand komen
indien de belanghebbende gemeente-,
poldeien banne— besturen niet bereid mochten
worden bevonden, zich voor dit doel belangrijke
geldelijke offers te getroosten.Vooral dat
laatste gaat bepaald niet vanzelf. De tramlijn
is onderwerp van gesprek en men ziet het nut
van de lijn wel in, maar zowel de plaatselijke
overheden als draagkrachtige particulieren
staan niet te trappelen om financieel aan het
project bij te dragen. Slechts langzaam komen
de toezeggingen binnen; te langzaam naar de zin
van het comité. Men bestookt vooral de
uitwonende landeigenaren van de Wieringerwaard
met circulaires waarin het nut van de tramlijn
uitvoerig wordt bepleit. De deelname van deze
groep belanghebbenden blijft echter zeer
beperkt: Uit de lijst van toezeggingen die in
1904 bij de concessie—aanvraag wordt gevoegd,
blijkt dat slechts 6 van de 71 financiers af
komstig is van buiten Westfriesland; Ze zijn
samen goed voor F 7750,van de dan in totaal
toegezegde F 142.000,(zie bijlage.
Ondertussen wordt gewerkt aan een goed
trajectplan. Het comité is het er al snel over
eens dat de lijn aan moet sluiten op de al
bestaande lijn Schagen Wognum, zodat men van
hetzelfde station gebruik kan maken. Daarnaast
zou een aansluiting van Kolhorn naar het Kol
hornerdiep het rendement alleen maar verhogen.
Met dit gegeven krijgt spoorwegingenieur J.
Schoter te Rotterdam opdracht om een traject-
ontwerp met de bijbehorende begroting van de