d€o&C<yw\sC'Vl't Svviiftó SCviió 7 Maar "De tram kan nooit tot stand komen indien de belanghebbende gemeente-, poldeien banne— besturen niet bereid mochten worden bevonden, zich voor dit doel belangrijke geldelijke offers te getroosten.Vooral dat laatste gaat bepaald niet vanzelf. De tramlijn is onderwerp van gesprek en men ziet het nut van de lijn wel in, maar zowel de plaatselijke overheden als draagkrachtige particulieren staan niet te trappelen om financieel aan het project bij te dragen. Slechts langzaam komen de toezeggingen binnen; te langzaam naar de zin van het comité. Men bestookt vooral de uitwonende landeigenaren van de Wieringerwaard met circulaires waarin het nut van de tramlijn uitvoerig wordt bepleit. De deelname van deze groep belanghebbenden blijft echter zeer beperkt: Uit de lijst van toezeggingen die in 1904 bij de concessie—aanvraag wordt gevoegd, blijkt dat slechts 6 van de 71 financiers af komstig is van buiten Westfriesland; Ze zijn samen goed voor F 7750,van de dan in totaal toegezegde F 142.000,(zie bijlage. Ondertussen wordt gewerkt aan een goed trajectplan. Het comité is het er al snel over eens dat de lijn aan moet sluiten op de al bestaande lijn Schagen Wognum, zodat men van hetzelfde station gebruik kan maken. Daarnaast zou een aansluiting van Kolhorn naar het Kol hornerdiep het rendement alleen maar verhogen. Met dit gegeven krijgt spoorwegingenieur J. Schoter te Rotterdam opdracht om een traject- ontwerp met de bijbehorende begroting van de

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1990 | | pagina 9