De N.V. Spoor- en tramweg Wieringen - Schagen,
1900 -1936
Het begin.
Op 1? december 1900, rond een uur of tien 's
morgens, zitten in hotel Veerburg te Anna
Paulowna vier mannnen aan een tafeltje. Ze zijn
in druk gesprek gewikkeld; twee van hen
proberen duidelijk de andere twee ergens van te
overtuigen. Het is dan ook geen kleinigheid die
hier besproken wordt: Er moet een spoorlijn
komen van Schagen, dwars door de
Wieringerwaard, naar Van Ewycksluis. De
argumenten die de twee initiatiefnemers, J.L.T.
Groneman en Jb. Zijp Hz.beiden uit de
Wieringerwaard, klinken heel redelijk: De
Wieringerwaard dient ontsloten te worden; er is
behoefte aan moderne transportmiddelen. Boven
dien heeft men voor eindpunt Van Ewycksluis
gekozen, omdat dan ook Wieringen van de lijn
kan profiteren. Bovendien, zo veronderstelt het
tweetal, mag men medewerking van de overheid
verwachten, want er bestaan plannen voor
drooglegging van een deel van de Zuiderzee en
in die plannen past de spoorlijn Schagen- Van
Ewycksluis.
Het andere tweetal, te weten G. Prins Sz.
heemraad van de Anna Paulownapolderen P. Buis
wethouder van Schagen, zijn het eigenlijk best
eens met de twee plannenmakers en naarmate het
gesprek vordert, spijt het alle vier steeds
meer dat L. C. Kolff, burgemeester van Wieringen
en D. Spaans, burgemeester van Barsingerhorn,
afbericht hebben gegeven voor deze vergadering.