De N.V. Spoor- en tramweg Wieringen - Schagen, 1900 -1936 Het begin. Op 1? december 1900, rond een uur of tien 's morgens, zitten in hotel Veerburg te Anna Paulowna vier mannnen aan een tafeltje. Ze zijn in druk gesprek gewikkeld; twee van hen proberen duidelijk de andere twee ergens van te overtuigen. Het is dan ook geen kleinigheid die hier besproken wordt: Er moet een spoorlijn komen van Schagen, dwars door de Wieringerwaard, naar Van Ewycksluis. De argumenten die de twee initiatiefnemers, J.L.T. Groneman en Jb. Zijp Hz.beiden uit de Wieringerwaard, klinken heel redelijk: De Wieringerwaard dient ontsloten te worden; er is behoefte aan moderne transportmiddelen. Boven dien heeft men voor eindpunt Van Ewycksluis gekozen, omdat dan ook Wieringen van de lijn kan profiteren. Bovendien, zo veronderstelt het tweetal, mag men medewerking van de overheid verwachten, want er bestaan plannen voor drooglegging van een deel van de Zuiderzee en in die plannen past de spoorlijn Schagen- Van Ewycksluis. Het andere tweetal, te weten G. Prins Sz. heemraad van de Anna Paulownapolderen P. Buis wethouder van Schagen, zijn het eigenlijk best eens met de twee plannenmakers en naarmate het gesprek vordert, spijt het alle vier steeds meer dat L. C. Kolff, burgemeester van Wieringen en D. Spaans, burgemeester van Barsingerhorn, afbericht hebben gegeven voor deze vergadering.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1990 | | pagina 7