12
men mogelijkheden om de lijn in eigen beheer te
gaan exploiteren. Men speeelt, althans op
papier de Zwarte Piet toe aan de HIJSli. In het
jaarverslag staat te lezen: .vermoedelijk
is op dezen teruggang de verslechtering van de
dienstregeling wel van invloed geweest.Het
is de verzuchting van een bestuur dat het water
tot aan de lippen heeft staan en een ideaal
definitief in rook op ziet gaan. Wat men ook
bedenkt, de tramlijn Wieringen - Schagen is
gedoemd te verdwijnen; het lokale spoor
verliest het van de auto. Op 31 december 1934
rijdt de laatste trein. Juni 1936 valt
definitief het doek. Tijdens een laatste
bestuursvergadering wordt de liquidatie
goedgekeurd. Op 5 oktober 1936 vindt, s morgens
om 11 uur, in hotel "Vredelust" van dhr. Igesz
te Schagen een laatste Buitengewone Algemene
Vergadering van Vennooten der NV Spoor-(Tram-
weg Wieringen - Schagen in liquidatie plaats.
De 1iquidateuren komen daar met de volgende
voorstellen
a. tot het ponds pondsgewijze verdeelen aan
de crediteuren van het liquidatie-saldo, ad.
F 74895,47, neerkomende voor eiken crediteur op
15,72% zijner vordering,en
b. tot de aanwijzing van de Gemeente
Wieringerwaard als bewaarder der boeken en
bescheiden van de Vennootschap.
De aanwezige vennoten gaan akkoord; ze kunnen
ook moeilijk anders.De stukken van de vennoot
schap bevinden zich inmiddels in het
Rijksarchief te Haarlem.
Bij lagen
Opgaaf van de door Gemeente— en
Waterschapsbesturen en door de Grondeigenaren
en Particulieren toegezegde bijdragen, Opge
maakt en bijgewerkt tot den 21sten September
1905.
Lijst van de vervoersopbrengsten 1912 t/m
1933.
Voor dit artikel is uitsluitend gebruik gemaakt
van het archief van de NV Spoor- en tramweg
Wieringen Schagen, 1899 1937, zoals het
zich nu in het Rijksarchief te Haarlem bevindt.
F. Timmer (1990)