12 men mogelijkheden om de lijn in eigen beheer te gaan exploiteren. Men speeelt, althans op papier de Zwarte Piet toe aan de HIJSli. In het jaarverslag staat te lezen: .vermoedelijk is op dezen teruggang de verslechtering van de dienstregeling wel van invloed geweest.Het is de verzuchting van een bestuur dat het water tot aan de lippen heeft staan en een ideaal definitief in rook op ziet gaan. Wat men ook bedenkt, de tramlijn Wieringen - Schagen is gedoemd te verdwijnen; het lokale spoor verliest het van de auto. Op 31 december 1934 rijdt de laatste trein. Juni 1936 valt definitief het doek. Tijdens een laatste bestuursvergadering wordt de liquidatie goedgekeurd. Op 5 oktober 1936 vindt, s morgens om 11 uur, in hotel "Vredelust" van dhr. Igesz te Schagen een laatste Buitengewone Algemene Vergadering van Vennooten der NV Spoor-(Tram- weg Wieringen - Schagen in liquidatie plaats. De 1iquidateuren komen daar met de volgende voorstellen a. tot het ponds pondsgewijze verdeelen aan de crediteuren van het liquidatie-saldo, ad. F 74895,47, neerkomende voor eiken crediteur op 15,72% zijner vordering,en b. tot de aanwijzing van de Gemeente Wieringerwaard als bewaarder der boeken en bescheiden van de Vennootschap. De aanwezige vennoten gaan akkoord; ze kunnen ook moeilijk anders.De stukken van de vennoot schap bevinden zich inmiddels in het Rijksarchief te Haarlem. Bij lagen Opgaaf van de door Gemeente— en Waterschapsbesturen en door de Grondeigenaren en Particulieren toegezegde bijdragen, Opge maakt en bijgewerkt tot den 21sten September 1905. Lijst van de vervoersopbrengsten 1912 t/m 1933. Voor dit artikel is uitsluitend gebruik gemaakt van het archief van de NV Spoor- en tramweg Wieringen Schagen, 1899 1937, zoals het zich nu in het Rijksarchief te Haarlem bevindt. F. Timmer (1990)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1990 | | pagina 14