11
minister van Waterstaat machiging tot opheffing
van de lijn Schagen Wognum. In februari van
het daaropvolgende jaar vervalt daardoor de
exploitatie—overeenkomst met de HIJSM. Er komt
een nieuwe overeenkomst, waarbij de
exploitatiekosten veel hoger zijn. Het comité
vreest het ergste, want men weet dat de
inkomsten zullen dalen: Het transport van
goederen en mensen voor de Zuiderzeewerken zal
via Medemblik plaats gaan vinden.
(~j caicX 1? tvcwi/xaj <^-c
ÜJooi ouwi/uc&X
Ontwerptekening voor een stationsgebouw(links) en een abri(rechts
H.B. Een dergelijk stetionsgebouw is nog te zien in Wieringerwserd(Tweewegen) een de Zuid Zijperweg. Het
stationsgebouw van Van Ewijcksluis is in april 1987 gesloopt.
Twee abri's van bovenstaand type zijn "gespaard" gebleven. Een is er te vinden in Barsingerhorn aan de
Heerenwegniet ver van de oorspronkel ijke trambaanen de ander staat in Schagen achter het pand Hoord 112a.
Het ei nde
In 1933 is het dan zover. Bij schrijven van 19
Oktober 1933 zegt de direktie van de HIJSM de
exploitatie—overeenkomst op met ingang van 1
januari 1935. Natuurlijk volgen er besprekingen
en tijdens deze onderhandelingen blijkt, dat
de HIJSM alleen bereid is de exploitatie voort
te zetten als er een opbrengst van F 60.000,
per jaar wordt gegarandeerd. Het comité kan op
deze eis uiteraard niet ingaan. Evenmin ziet