11 minister van Waterstaat machiging tot opheffing van de lijn Schagen Wognum. In februari van het daaropvolgende jaar vervalt daardoor de exploitatie—overeenkomst met de HIJSM. Er komt een nieuwe overeenkomst, waarbij de exploitatiekosten veel hoger zijn. Het comité vreest het ergste, want men weet dat de inkomsten zullen dalen: Het transport van goederen en mensen voor de Zuiderzeewerken zal via Medemblik plaats gaan vinden. (~j caicX 1? tvcwi/xaj <^-c ÜJooi ouwi/uc&X Ontwerptekening voor een stationsgebouw(links) en een abri(rechts H.B. Een dergelijk stetionsgebouw is nog te zien in Wieringerwserd(Tweewegen) een de Zuid Zijperweg. Het stationsgebouw van Van Ewijcksluis is in april 1987 gesloopt. Twee abri's van bovenstaand type zijn "gespaard" gebleven. Een is er te vinden in Barsingerhorn aan de Heerenwegniet ver van de oorspronkel ijke trambaanen de ander staat in Schagen achter het pand Hoord 112a. Het ei nde In 1933 is het dan zover. Bij schrijven van 19 Oktober 1933 zegt de direktie van de HIJSM de exploitatie—overeenkomst op met ingang van 1 januari 1935. Natuurlijk volgen er besprekingen en tijdens deze onderhandelingen blijkt, dat de HIJSM alleen bereid is de exploitatie voort te zetten als er een opbrengst van F 60.000, per jaar wordt gegarandeerd. Het comité kan op deze eis uiteraard niet ingaan. Evenmin ziet

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1990 | | pagina 13