8 aan te leggen spoorlijn op te stellen. De man kwijt zich uitstekend van zijn taak en levert in maart 1903 een drietal uitgewerkte plannen in. Alle drie plannen gaan ervan uit dat de lijn aan moet sluiten op de lijn Schagen Wognum en alle drie plannen gaan er ook vanuit dat men zelf het nodige materieel aan moet schaffen. Schoter gaat er in zijn plannen van uit dat deze lijn zal worden geëxploi teerd als zijlijn van den tramweg Schagen Wognum (en dit) geeft aanleiding tot het aannemen van dezelfde type rollend materieel als op die lijn in gebruik (is). Het benoodigde aantal locomotieven, rijtuigen en wagens zal dus verband moeten houden met de overweging dat dit feitelijk moet dienen als aanvulling van het materieel van genoemde lijn. Uit dien hoofde moet dus worden gerekend op de aanschaffing van 3 stuks locomotieven 5 stuks personenrijtuigen 2 stuks bagagewagens met postafdeling 2 stuks gesloten goederenwagens 5 stuks open goederenwagens, tevens geschikt voor veevervoer 1 waterwagen Het materiaal zal van een automatische reminrichting voorzien moeten zijn.Schoter levert een zeer gedetailleerd trajectplan met een even gedetailleerde bijbehorende begroting. De totale kosten berekent hij op F 49.000, rollend materieel niet inbegrepen. De spoorlijn komt er. Op grond van deze plannnen vraagt en krijgt het comité eind 1905 een consessie voor de aanleg van de tramlijn èn de benodigde financiën: Men dient de lijn vóór 1 juli 1910 aangelegd te hebben. Na lang en intesief onderhandelen met de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij, die ook de lijn Schagen Wognum exploiteert, komt men tot een akkoord. Aanvankelijk vindt de HIJSM het risico te groot; men verwacht een te gering aantal reizigers om tot een lonende exploitatie te komen. Uiteindelijk wordt men het toch eens op voorwaarde van deling van de winst. Doordat de HIJSM uiteindelijk de exploitatie voor haar rekening neemt en zorg draagt voor het rollend materieel, is het comité van een zorg verlost: men hoeft geen rollend materieel aan te schaffen. Na een aan tal jaren van onderhandelen en drukte bij de aanvoer van materiaal voor de aanleg van de lijn, is het werk tenslotte geklaard en kan de

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1990 | | pagina 10