8
aan te leggen spoorlijn op te stellen. De man
kwijt zich uitstekend van zijn taak en levert
in maart 1903 een drietal uitgewerkte plannen
in. Alle drie plannen gaan ervan uit dat de
lijn aan moet sluiten op de lijn Schagen
Wognum en alle drie plannen gaan er ook vanuit
dat men zelf het nodige materieel aan moet
schaffen. Schoter gaat er in zijn plannen van
uit dat deze lijn zal worden geëxploi
teerd als zijlijn van den tramweg Schagen
Wognum (en dit) geeft aanleiding tot het
aannemen van dezelfde type rollend materieel
als op die lijn in gebruik (is). Het benoodigde
aantal locomotieven, rijtuigen en wagens zal
dus verband moeten houden met de overweging dat
dit feitelijk moet dienen als aanvulling van
het materieel van genoemde lijn.
Uit dien hoofde moet dus worden gerekend op de
aanschaffing van
3 stuks locomotieven
5 stuks personenrijtuigen
2 stuks bagagewagens met postafdeling
2 stuks gesloten goederenwagens
5 stuks open goederenwagens, tevens geschikt
voor veevervoer
1 waterwagen
Het materiaal zal van een automatische
reminrichting voorzien moeten zijn.Schoter
levert een zeer gedetailleerd trajectplan met
een even gedetailleerde bijbehorende begroting.
De totale kosten berekent hij op F 49.000,
rollend materieel niet inbegrepen.
De spoorlijn komt er.
Op grond van deze plannnen vraagt en krijgt het
comité eind 1905 een consessie voor de aanleg
van de tramlijn èn de benodigde financiën: Men
dient de lijn vóór 1 juli 1910 aangelegd te
hebben. Na lang en intesief onderhandelen met
de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij,
die ook de lijn Schagen Wognum exploiteert,
komt men tot een akkoord. Aanvankelijk vindt de
HIJSM het risico te groot; men verwacht een te
gering aantal reizigers om tot een lonende
exploitatie te komen. Uiteindelijk wordt men
het toch eens op voorwaarde van deling van de
winst. Doordat de HIJSM uiteindelijk de
exploitatie voor haar rekening neemt en zorg
draagt voor het rollend materieel, is het
comité van een zorg verlost: men hoeft geen
rollend materieel aan te schaffen. Na een aan
tal jaren van onderhandelen en drukte bij de
aanvoer van materiaal voor de aanleg van de
lijn, is het werk tenslotte geklaard en kan de