De Nieuwbouw van Schagen 11 OVERZICHT VAN DE NIEUWBOUW IN SCHAGEN. De oorspronkelijke bebouwing van Schagen vond plaats op de dijken van de Loet en de Gracht en het Rensgars bij de Kerk. Op het hoge Noord en de hoge kant van de Hoep. Ook op de terpen Tjaersdorp, Avendorp, de Keins, de Hale, de Kaaghoogdens (Oude Caeg't Hoog en de markt. Later kwamen er de Herenstraat, de Bagij'nenlaan (deze laan vormde de verbinding met de terpen de Dorpen). Aan de lage kant van de Loet kwam de Bierkade. Aan de lage kant van de Gracht kwam de Laagzijde en verder de Nieuwe Laagzijde. De doortrekking van de Hoogzijde werd de Molenstraat. De Nieuwstraat werd de eerste echte straat in Schagen. Er kwamen ook kleine straatjes als 't Laantje, 't Rapenpad en de Noordersteeg en 't Zwarte pad. Toen de spoorlijn in 1865 werd aanglegd werd de Landbouwstraat als pad naar het station gemaakt en kwamen ook de Stationsweg en de Spoorlaan. De Regentenstraat, de Roggeveenstraat en de Landbouwdwarsstraat (nu Buiskoolstraat) volgden. In deze straten kwam veel personeel van het spoor te wonen. Het grote spoor en de kleine spoortjes dat waren de trams naar Wognum Ewijksluis en door de Zijpe naar Schoorl en Alkmaar. Naar de Gasfabriek liepen de Oosterstraat, de Thorbeckestraat en de Langestraat. Het eerste echte stratenplan was de Corn. Bokstraat met de Magnusstraat Roosstraat, Joh. v. Hodenpijlstraat en het van Beierenplein. Daarna volgde het Herenbos met de Herenbosstraat, de Oude Slotstraat. de Laurierstraat, de Torenstraat en het Laanplein. Bij de aanleg van het kanaal en de haven kwam de Havenstraat men de Veldstraat en Kanaalstraat. Na de oorlog was het eerste bouwplan de Handelstraat met de Marktstraat, de Veeteeltstraat, de Parallelweg en de Noordei en Zuidervijverlaan. Daarna de Koninklijke buurt met de Jul ia na laan, de Wi 1 hel mi nalaan,

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1989 | | pagina 13