De Nieuwbouw
van Schagen
11
OVERZICHT VAN DE NIEUWBOUW IN SCHAGEN.
De oorspronkelijke bebouwing van Schagen vond
plaats op de dijken van de Loet en de Gracht en
het Rensgars bij de Kerk. Op het hoge Noord en
de hoge kant van de Hoep. Ook op de terpen
Tjaersdorp, Avendorp, de Keins, de Hale, de
Kaaghoogdens (Oude Caeg't Hoog en de markt.
Later kwamen er de Herenstraat, de Bagij'nenlaan
(deze laan vormde de verbinding met de terpen
de Dorpen). Aan de lage kant van de Loet kwam
de Bierkade. Aan de lage kant van de Gracht
kwam de Laagzijde en verder de Nieuwe
Laagzijde. De doortrekking van de Hoogzijde
werd de Molenstraat. De Nieuwstraat werd de
eerste echte straat in Schagen. Er kwamen ook
kleine straatjes als 't Laantje, 't Rapenpad en
de Noordersteeg en 't Zwarte pad. Toen de
spoorlijn in 1865 werd aanglegd werd de
Landbouwstraat als pad naar het station gemaakt
en kwamen ook de Stationsweg en de Spoorlaan.
De Regentenstraat, de Roggeveenstraat en de
Landbouwdwarsstraat (nu Buiskoolstraat)
volgden. In deze straten kwam veel personeel
van het spoor te wonen. Het grote spoor en de
kleine spoortjes dat waren de trams naar Wognum
Ewijksluis en door de Zijpe naar Schoorl en
Alkmaar. Naar de Gasfabriek liepen de
Oosterstraat, de Thorbeckestraat en de
Langestraat. Het eerste echte stratenplan was
de Corn. Bokstraat met de Magnusstraat
Roosstraat, Joh. v. Hodenpijlstraat en het van
Beierenplein. Daarna volgde het Herenbos met de
Herenbosstraat, de Oude Slotstraat. de
Laurierstraat, de Torenstraat en het Laanplein.
Bij de aanleg van het kanaal en de haven kwam
de Havenstraat men de Veldstraat en
Kanaalstraat. Na de oorlog was het eerste
bouwplan de Handelstraat met de Marktstraat, de
Veeteeltstraat, de Parallelweg en de Noordei
en Zuidervijverlaan. Daarna de Koninklijke
buurt met de Jul ia na laan, de Wi 1 hel mi nalaan,