18
De witte kool wordt fijn gemalen en netjes in de put uitge
spreid en met zout en kruiden gemengd om na een rijpings
proces als zuurkool verkocht te worden.
1930 kwamen er meer, Fords en
Chevrolets, maar de Ford met
zijn soepele vering verdiende
de voorkeur vanwege het fruit.
De handel kwam overal vandaan:
groente van de veiling in Alk
maar, bessen en pruimen uit
Winkel, sinaasappelen, maar
ook vijgen, dadels, krenten,
en rozijnen die uit Amsterdam
kwamen met schipper Hoogland.
In 1932 vent Deutekom niet
alleen, maar wordt begonnen
met het maken van bessensap en
het inmaken van fruit, augur
ken, snijbonen, slabonen,
enz.'t begin van de indus—
trialisatie.
In 1933, een jaar later dus,
komt de nu zo bekende zuurkool
in het verhaal: men maakt
zuurkool in grote vaten. In
1938 verdwijnen die vaten en
maken plaats voor twee beton
nen putten. Een paar jaar
later, in 1942, wordt er een
complete fabriek bijgebouwd,
met nog vier putten. In één
zo'n put ging niet minder dan
15000 kilo witte kool, die er
dan drie tot acht weken in
moet blijven verzuren en dan
8000 kilo zuurkool oplevert.
Tijdens de oorlog van '40—'45
ligt het bedrijf niet stil;
men draait, weliswaar beperkt,
door en omdat slechts één auto
met een gasgenerator kan blij
ven worden er enkele paarden
en wagens gehuurd van Piet
Biesboer. Omdat de toewij
zingen van de veiling
onvoldoende zijn wordt er ook
regelrecht van landbouwers