18 De witte kool wordt fijn gemalen en netjes in de put uitge spreid en met zout en kruiden gemengd om na een rijpings proces als zuurkool verkocht te worden. 1930 kwamen er meer, Fords en Chevrolets, maar de Ford met zijn soepele vering verdiende de voorkeur vanwege het fruit. De handel kwam overal vandaan: groente van de veiling in Alk maar, bessen en pruimen uit Winkel, sinaasappelen, maar ook vijgen, dadels, krenten, en rozijnen die uit Amsterdam kwamen met schipper Hoogland. In 1932 vent Deutekom niet alleen, maar wordt begonnen met het maken van bessensap en het inmaken van fruit, augur ken, snijbonen, slabonen, enz.'t begin van de indus— trialisatie. In 1933, een jaar later dus, komt de nu zo bekende zuurkool in het verhaal: men maakt zuurkool in grote vaten. In 1938 verdwijnen die vaten en maken plaats voor twee beton nen putten. Een paar jaar later, in 1942, wordt er een complete fabriek bijgebouwd, met nog vier putten. In één zo'n put ging niet minder dan 15000 kilo witte kool, die er dan drie tot acht weken in moet blijven verzuren en dan 8000 kilo zuurkool oplevert. Tijdens de oorlog van '40—'45 ligt het bedrijf niet stil; men draait, weliswaar beperkt, door en omdat slechts één auto met een gasgenerator kan blij ven worden er enkele paarden en wagens gehuurd van Piet Biesboer. Omdat de toewij zingen van de veiling onvoldoende zijn wordt er ook regelrecht van landbouwers

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1988 | | pagina 20