16 Heilige bomen worden omgehouwen, links wordt de Stokreus van zijn voetstuk gehaald en met de bijl bewerkt. predikers de opdracht hadden de heidense heiligdommen te vernietigen, komt de gedach te op dat de steen in stuk ken is gehakt. De aanvanke lijk heidense vergaderplaats werd door de predikers ge bruikt voor de verkondiging van de nieuwe leer. DE WILDEMAN. Het moet een cultus zijn geweest, waar op die plek het bos en bepaalde bomen werden vereerd, samenhangend met een spel, de zogenaamde "Wildeman jagen". Wat er precies gebeurde of hoe het er toeging kan ik met geen mogelijkheid vertellen, want ik heb er niets over kunnen vinden. Maar dat het er hei dens toeging staat wel vast. DE STOKROOS. (Niet de twee— of meerjarige Althaea rosea, die we in de bloementuin aantreffen. Roos staat hier voor Reus, en stok voor offerblok of afgodsbeeld. Het moet een groot houten beeld in de vorm van een reusachtig men senfiguur zijn geweest, waaraan offers werden ge bracht. Ook hier weer: Wat er geofferd werd en welke handelingen er werden vei richt is onbekend. Alleen de veldnaam is gebleven tussen "De Kraamer" ook wel 7 geers ende 11 geers. (is oppei vlaktemaat DE WIEREBOOM. De Wiereboom grenst aan een perceel dat de "Wardjes" heet. Het laatste wil zeggen de terpjes, dus opgehoogde, bewoonde dorpjes. De bewo ners zullen ooit de Wiere boom aanbeden hebben: Een uit hout vervaardigd afgods beeld in de vorm van een Wodanseik, een beeld dat deel uitmaakte van een hei ligdom en als zodanig werd vereerd. In steen uitgehak—

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1988 | | pagina 18