ST00MB00TDIENST
AMSTERDAM 3LNIEliWEDIEP.
Zonder Overladen.
DAGELIJKS
Van AMSTERDAM {Rijn- en IJsselsleiger) 's Avonds 1© Ure.
het NIEUWEDIEP*s Middags 12
Direct correspondeer©nde op den Spoortrein, die 's Namiddags ten 1 ure 30 min. van
het NIEUWEDIEP vertrekt en ten 2 ure 40 min. te ALKMAAR aankomt.
Bij aankomst van den trein zal eene OMNIBUS gereed staan om Passagiers over t© bren
gen naar de Stoombootdie circa ten 3 ure van Alkmaar naar Amsterdam vertrekt.
12
DE TREINTRAGE ONTSLUITING \7Af\J
DE NOORDKOR
Wie 's morgens oF 's avonds op
doordeweekse dagen wel eens op
het station van Schagen komt, er
vaart aan den lijve hoe belang
rijk de trein is: honderden Fo
rensen gaan 's morgens en komen
's avonds weer terug.
Het is dan ook geen wonder dat
uitgerekend Schagen uitbundig
Feestvierde toen op 18 december
1865 de eerste trein het station
aandeed ook al was die
"Feesttreinniet meer dan een
locomotieF met 15 zandwagens van
de aannemer die dit spoordeel
aanlegde. Er was dan ook alle
reden voor, want in eerste aanleg
zou Schagen geen station krijgen
en bovendien verwachtte men hier
vooral ontsluitingsmogelijkheden
van dit nieuwe vervoermiddel.
Aanvankelijk bracht de "ijzeren
weg" van de Hollandsche IJzeren
Spoorweg Maatschappijde ex
ploitant van de Noord-Hollandsche
Staats-Spoorwegechter niet die
grote verandering: de H.IJ.S.M.
werkte de eerste jaren met een
gevoelig verlies (in 1866
F 28. 943. -).
Daar waren redenen voor:
1. De lijn liep aanvankelijk van
Den Helder tot Alkmaar, waardoor
van een echte ontsluiting geen
sprake kon zijn. Pas op 20 augus
tus 1867 kon men per trein van
Den Helder naar Den Haag reizen,
maar pas in 1878 was Amsterdam
berei kbaar
2. Een retour Den Helder Alk
maar kostte le klas F2.25, 2e
klas F2.- en 3e klas Fl.30 in een
tijd waarin de gewone arbeider
per week F7. - verdiende.
Toch kondigde die werktrein op 18
december 1865 zonder twijFel een
nieuwe tijd aan. Dat begrepen Jo—
hannes van der Haag en de weduwe
Quinterne te Haarlem als exploi
tanten van de bloeiende diligence
dienst in dit gebied heel goed,
ook al konden zij de concurrentie
aanvankelijk best aan omdat men
na Alkmaar toch weer met de koets
verder moest. En ook het goederen
vervoer bleeF via het Noordhol
lands kanaal gaan omdat er van
tijdsbesparing geen sprake was
doordat er overgeladen moest woi
den van de trein op de boot.
De H. IJ.S.M. zocht zelFs kontakt
met de diligence- en bootdiensten
om tot een sluitende dienstrege
ling te komen.
In dit verband spreken adverten
ties boekdelen: "Een stoomboot-
dienst" zonder overladen, een
omnibusdienstvan station naar
di1igence
F.Ti mme r
BRON:
Noordhollands Dasblad, 18 dec. 1965
(feestkrant t.g.v. honderdjarig
bestaan van de spoorlijn Den Helder -
Alkmaar.