12
men kan spreken van een volledig archief. De Historische Vereni
ging in het algemeen en de Werkgroep Bouwgeschiedenis en Archi
tectuur in het bijzonder roepen een ieder binnen en buiten de
vereniging die aan onze werkgroep wil meewerken op zich aan te
sluiten en mee te helpen met het inventariseren van de u zo we 1 -
bekende omgeving.
Belangstellenden kunnen zich opgeven bij Liesbeth Rohne (02269-
1850) en Maikel Gielens (02240-14164)'.
Lezing SCHEEPSARCHEOLOGIE
In de lezing, die - zoals aangekondigd - de heer G.D. van der
Heide zal houden over scheepsarcheologie, zal aan de orde komen
hoe er samenhang kan zijn tussen diverse takken van onderzoek.
De talrijke scheepswrakken, die in de IJsselmeerpolders zijn op
gegraven, hebben duidelijk gemaakt hoe men het verband tussen
diverse takken van wetenschap kan gebruiken.
Onderzoek naar bij cultuur- en civieltechnische werken aange
troffen scheepsresten kan in de eerste plaats leiden tot het
verkennen van methodes van scheepsbouwtechnische aard. Omdat het
bij dit onderzoek voor een groot deel scheepsresten betreft uit
een niet zo heel ver verleden - historische wrakken dus - is bij
dit oudheidkundig bodemonderzoek ook historisch onderzoek naar
oude bronnen als literatuur en archivalische gegevens en onder
zoek van authentieke scheepsmodellen te betrekken.
Doordat schepen bij hun ondergang wegzakken in de bodem van zee
of rivier, waarop zij na het zinken terecht komen, verstoren zij
al wegzinkend in die bodem de regelmaat van de afzettingslagen.
Die verstoring maakt het mogelijk om waar te nemen op welke laag
van de (toenmalige) zeebodem het wrak terechtkwam. Het dateren
van de grondlaag, die is afgezet na het vergaan van het vaartuig
is daarmee mogelijk. Deze is onverstoord over het wrak aanwezig.
Daarmee helpt het onderzoek mee aan het geologisch - (en bodem-
kundig) onderzoek, dat dienstbaar is gemaakt om een bodemkaart
te maken ten behoeve van de pachters van de bedrijven en de
daarbij behorende grond die men in het aangewonnen land vestigt.