Tien enerverende dagen: Wachtrapporten bij het Gat in de dijk, 8 -18 mei 1945
Inundatie. Binnenschepen die niet tijdig de Wieringermeer
konden verlaten in april 1945. Beeldbank Wieringermeer, #1051
Scheepskat
Het rapport vervolgt: ‘Opgevist werd
nog 1 vat spijsolie, heel nuttig. Ten over
vloede meld ik U dat ook de regiments
kat aanwezig is, te herkennen aan een
roodbruin gestreepte kleur, welke mede
de wacht betrekt. ‘s Avonds plotseling
drong tot Jan een geluid als van een pa
trijs door. Terstond werd de Winchester
in stelling gebracht.
In- en uitgaande vaart
Herman noteert: ‘1e. Motorboot Risico (Leeuwar
den, 80 ton) verzocht water te mogen tanken in
de haven van Medemblik en wilde buitenom.
Daarna naar Workum. Geweigerd, ging weer de
polder in.
2e. HR3, kleine motorsloep van het Heemraad
schap kwam ’t gat binnenvaren en stoomde di
rect naar ons toe. Verzocht te werken in ’t gat.
Toegestaan.
3e. Motorschip Wiron, eig. D. Metzelaar, (Hau
kes) wilde ’t gat uit voor sloep te lichten bij Den
Oever en oversteken naar de helling te Workum.
Werd geweigerd.
‘Tussen de bedrijven door hebben de manschap
pen het wachtverblijf geïnstalleerd met het aan
gespoeld materiaal. Een brits werd getimmerd.
Een tafel, 4 stoelen, een proviandkastje en wa
penrek worden opgevist. Een kachel wordt van
den schipper geleend (duveltje) en nog 1 stoel.
In bruikleen wordt afgestaan: 5 borden, 5 vor
ken, 5 lepels, 1 ijzeren braadplan, 1 pollepel, 1
juslepel, 5 kopjes, 1 drinkemmer, 1 melkbus, 1
melkkan, 1 koffiepot en een blikje met koffie
met schepje. En een afwasdoek, pannetje met
gort. In Kolhorn hadden wij korenschoven mee
gekregen voor ligstro. Vandaag is gedorst:
melkbus vol. Een tarwemaler is hier ook aanwe
zig, zodat wij deze tarwe kunnen gebruiken.’
4e. Buitenom kwam een lichter, getrokken door
een klein motorbootje. Gesommeerd langszij
te komen, wat niet gebeurde. Na een salvo wel.
Het was R. Bossema van de Klieverweg, hij wil
de gereedschap opvissen. Werd toegestaan.’
‘5e. Om 4 uur n.m., 2 motorboten met vergun
ning naar Stavoren. ‘Ora et Labora’, eig. G. A.
Oudt (A’dam) en diens zoon met de ‘Koophan
del’. Aan boord de families Geertsema, Molle-
ma, Veenstra met medepassagiers; 30 man met
hun bagage.
6e. 5.40 uur, 3 boten langszij: J. Arends, met
‘De Twee Gezusters’ uit Broek op Langedijk;
P. Beers (32 ton) met de ‘Eiland Marken’,
Noord-Scharwoude; Theo Leek met de ‘Agatha’
uit Noord-Scharwoude. Deze 3 schippers had
den de families Veenkamp G. Stoel geholpen
met hun huisraad en gereedschappen. Ze wil
den de polder uit, naar huis via Edam. Al deze
mensen waren bekenden. Ze moeten weer gaan
varen naar Friesland, voor de voedselvoorzie
ning (aardappelen), nodig in Amsterdam.’
Dagmenu van 8 mei
Ontbijt: droog brood met koek. Koffie gehad van den
schipper. Diner: stamppot snijbonen, van den schip
per gehad.
Broodmaaltijd: brood met boter, boek(?) en kaas,
een bord pap toe, van karnemelk met havermout.
Van den schipper gehad.
Voor de karnemelk die wij vandaag van de
Zeug gehaald hebben, wilde men geld heb
ben, hetwelk nog niet betaald is en mijns
inziens ook nooit betaald zal worden. Voor
de 5 ltr. afgeroomde melk welke wij van
morgen hebben gehaald is 7501. betaald.
30ste jaargang 2022/1 nummer 91