Tien enerverende dagen: Wachtrapporten bij het Gat in de dijk, 8 -18 mei 1945 Inundatie. Binnenschepen die niet tijdig de Wieringermeer konden verlaten in april 1945. Beeldbank Wieringermeer, #1051 Scheepskat Het rapport vervolgt: ‘Opgevist werd nog 1 vat spijsolie, heel nuttig. Ten over vloede meld ik U dat ook de regiments kat aanwezig is, te herkennen aan een roodbruin gestreepte kleur, welke mede de wacht betrekt. ‘s Avonds plotseling drong tot Jan een geluid als van een pa trijs door. Terstond werd de Winchester in stelling gebracht. In- en uitgaande vaart Herman noteert: ‘1e. Motorboot Risico (Leeuwar den, 80 ton) verzocht water te mogen tanken in de haven van Medemblik en wilde buitenom. Daarna naar Workum. Geweigerd, ging weer de polder in. 2e. HR3, kleine motorsloep van het Heemraad schap kwam ’t gat binnenvaren en stoomde di rect naar ons toe. Verzocht te werken in ’t gat. Toegestaan. 3e. Motorschip Wiron, eig. D. Metzelaar, (Hau kes) wilde ’t gat uit voor sloep te lichten bij Den Oever en oversteken naar de helling te Workum. Werd geweigerd. ‘Tussen de bedrijven door hebben de manschap pen het wachtverblijf geïnstalleerd met het aan gespoeld materiaal. Een brits werd getimmerd. Een tafel, 4 stoelen, een proviandkastje en wa penrek worden opgevist. Een kachel wordt van den schipper geleend (duveltje) en nog 1 stoel. In bruikleen wordt afgestaan: 5 borden, 5 vor ken, 5 lepels, 1 ijzeren braadplan, 1 pollepel, 1 juslepel, 5 kopjes, 1 drinkemmer, 1 melkbus, 1 melkkan, 1 koffiepot en een blikje met koffie met schepje. En een afwasdoek, pannetje met gort. In Kolhorn hadden wij korenschoven mee gekregen voor ligstro. Vandaag is gedorst: melkbus vol. Een tarwemaler is hier ook aanwe zig, zodat wij deze tarwe kunnen gebruiken.’ 4e. Buitenom kwam een lichter, getrokken door een klein motorbootje. Gesommeerd langszij te komen, wat niet gebeurde. Na een salvo wel. Het was R. Bossema van de Klieverweg, hij wil de gereedschap opvissen. Werd toegestaan.’ ‘5e. Om 4 uur n.m., 2 motorboten met vergun ning naar Stavoren. ‘Ora et Labora’, eig. G. A. Oudt (A’dam) en diens zoon met de ‘Koophan del’. Aan boord de families Geertsema, Molle- ma, Veenstra met medepassagiers; 30 man met hun bagage. 6e. 5.40 uur, 3 boten langszij: J. Arends, met ‘De Twee Gezusters’ uit Broek op Langedijk; P. Beers (32 ton) met de ‘Eiland Marken’, Noord-Scharwoude; Theo Leek met de ‘Agatha’ uit Noord-Scharwoude. Deze 3 schippers had den de families Veenkamp G. Stoel geholpen met hun huisraad en gereedschappen. Ze wil den de polder uit, naar huis via Edam. Al deze mensen waren bekenden. Ze moeten weer gaan varen naar Friesland, voor de voedselvoorzie ning (aardappelen), nodig in Amsterdam.’ Dagmenu van 8 mei Ontbijt: droog brood met koek. Koffie gehad van den schipper. Diner: stamppot snijbonen, van den schip per gehad. Broodmaaltijd: brood met boter, boek(?) en kaas, een bord pap toe, van karnemelk met havermout. Van den schipper gehad. Voor de karnemelk die wij vandaag van de Zeug gehaald hebben, wilde men geld heb ben, hetwelk nog niet betaald is en mijns inziens ook nooit betaald zal worden. Voor de 5 ltr. afgeroomde melk welke wij van morgen hebben gehaald is 7501. betaald. 30ste jaargang 2022/1 nummer 91

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2022 | | pagina 29