Van de polder naar hartje Mokum Cees Kaandorp, Ingrid Feikes, John Kaandorp, Riny Reiken. Amsterdam ‘In 1984 ging ik in Amsterdam wonen. Waarom eigenlijk? Ik werkte in Mid- denmeer bij de Hollandse Maatschappij Zangvrienden ‘Ik wil een paar namen noemen, maar dat is niet het belangrijkste. Dat ik anderen niet noem, zegt niks, ik wil niemand tekort doen. Met elkaar waren we een hechte zangclub. Zelf repeteerde ik altijd naast Ingrid Feikes en dat schiep een band. Haar moeder Alie zong zelfs 55 jaar bij Thalia. Helaas zijn onze zangvriendin- nen Joke van de Aart, Sita Monshouwer en jeugdvriendin Rennie Bonnema (ja renlang inspiciënt naast dirigent Joop) overleden. Maar de mooie herinnerin gen blijven.’ Operette ‘Mijn eerste rol in een operette was in Der Vo- gelhandler van Carl Zeller. Mijn baas Cor van Zoonen speelde een hoofdrol, samen met Janny Joon. Later zou blijken dat ik veel te hoog had gezongen. Mijn ijdelheid werd zwaar bestraft, de stem was hees geworden, dus moest ik naar de logopedist om de stembanden weer gezond te maken. Daarna werd het zingen alleen maar leuker, ik voelde mij bevrijd.’ ‘Een groot feest was het als er operettes in de Noordoostpolder werden opgevoerd. Het hele gezelschap van Thalia toog er heen. Er kwamen ballerina’s uit Amsterdam, waardoor alles nog meer ging stralen. Andere operettes waar ik een rol in kreeg waren: La Fille de Madame Angot van Charles Lecocq, Der Zigeunerbaron en Eine Nacht in Venedig van Johann Straus jr. In die laatstge noemde moest ik vanaf een balkon als Barbara een sleuteltje gooien naar Elbert Dokter. Daarbij trilden niet alleen mijn stembanden den. Het was dikke pret, maar onze prestaties mochten er zeker zijn. Met trots over een eer volle vermelding in de Wieringermeerbode, we leverden topkwaliteit.’ Nepfruit ‘Onze dirigent Joop Fransen had er een hele klus aan om het koor goed in het gareel te hou den. Achter de coulissen was het vaak dolle pret, de meisjes met hoepelrokken aan en zwaar in de make-up, de heren druk bezig om de dames te plezieren. Zij versierden ons met de attribu ten, rekwisieten. Heb je ooit een soldatenkoor gezien met kunstfruit achter de oren en kunst- bananen tussen de broekrits of druiven tussen de tenen? Nét voor het doek openging werd het nepfruit snel weer op de fruitschaal terug gegooid. Als het doek dan opende, trokken de ‘soldaten’ hun gezichten weer in de plooi. Wij konden ons schaterlachen nauwelijks inhou- Ik hoorde en zag haar voor het eerst zingen bij Thalia. Toen woonde de familie Reiken in de Pa trijsstraat. De vonk van het zingen was in 1976 zo groot dat ik mij aansloot bij zangvereniging Thalia. Ik gaf alles als sopraan en kreeg grote voorkeur voor operette. Ik kon me in de muziek heel erg uiten en ik nam zangles bij mw. Denkers uit Den Helder. Een jaar later trouwde ik met Paul Hakze uit Slootdorp. Paul verraste haar door ook toe te treden tot Thalia, hoewel het voor hem meer een uitje was. Zo werd er thuis ge oefend met toonladders en zong zelfs de hond mee. Bij Thalia was ik bekend als Riny Hakze.’ 29ste jaargang 2021/3 nummer 90

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2021 | | pagina 34