Onderwijspioniers in de jaren dertig Hanneke Kooien In Kroniek 2016/2, nr. 74 is het ontstaan van de Wieringermeerscholen beschreven. Dr. H.W. (Hendrik) Tilanus, voorman CHU, middenjaren twintig. Foto: Nationaal Archief. Historisch Genootschap Wieringermeer Tegengestelde ambities Binnen het bestuur leefden twee tegengestelde ambities. De Directie wilde één school voor alle gezindten om gemeenschapszin en eenheid te bevorderen en zo lang mogelijk het stichten van confessionele en openbare scholen in voorko men. Voor de religieuze leden was de verplichte eenheidsschool de weg om inspraak te krijgen in het onderwijs, het ondersteunen en sterk maken van religieuze groeperingen onder de De eerste noodschool opende in 1931 in Sluis I met juffrouw van Harlingen en 15 leerlingen. In datzelfde jaar was de Wieringermeerdirectie in Den Haag druk doende om een stichtingssta tuut voor elkaar te krijgen wat hen de mogelijk heid gaf voor het aanstellen van een schoolbe stuur met gezag en dat bindende besluiten kon nemen voor schoolleiding, onderwijsgevenden, ouders en kinderen. De Directie wilde maxima le zeggenschap over het onderwijs: alles voor de eenheid en de opbouw van een nieuwe cultuur en bouwen aan gemeenschapszin. Het schoolbestuur bestond uit vijf mannen. Na mens de Directie: ir. A.L.H. Roebroek (voor het openbaar onderwijs) en P. C. J. Peters burge meester van Medemblik en lid van de sociaaleconomische afdeling van de Directie. Peters trad op als voorzitter. H.W. Tilanus (Ne- derlands-hervormd), lid van de Tweede Kamer voor de Christelijke Historische Unie, actief in christelijke onderwijsorganisaties, hij bleef 20 jaar een stuwende kracht achter de Wieringer- meerscholen. Prof. Dr. Arie Noordtzij (o.a. Gereformeerd Schoolverband), Universiteit van Utrecht. Rec tor Kok uit Bloemendaal (Bisdom Haarlem) en o.a. van de rooms-katholieke Zuiderzeevereni- ging. Nadrukkelijk aanwezig tijdens vergade ringen: de inspecteur van het onderwijs te Den Helder G. C. Dun en S. Smeding, directeur Di rectie Wieringermeer. Dit gezelschap benoem de onderwijsgevenden. Vanaf 1932 startten de officiële Wieringermeerscholen, een uniek schooltype in de Neder landse onderwijsgeschiedenis. De Directie Wieringermeer wilde onderwijs dat paste bij de eenheidsgedachte van waaruit zij de opbouw van de polder leidde. Het schoolbestuur duldde daarbij geen eigenheid en inspraak. De eerste leerkrachten hadden het niet makke lijk. Aan welke verwachtingen moesten zij voldoen? Hoe hielden zij zich staande? 29ste jaargang 2021/2, nummer 89 Eerste schoolbestuur

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2021 | | pagina 40