Bietentransport in de Wieringermeer
Lossteigers Oude Zeug (foto Robert Verberg)
Het kleinste transportmiddel (foto RK)
28ste jaargang 2020/3, nummer 87
Een heel gedoe
De kleinere leveranciers en de niet aan een ka
naal boerende bietenbouwer kreeg na het klaar
leggen van de bieten een vrachtwagen op het
erf waarachter een transportband meekwam.
Daarmee werd de wagen geladen en die reed
met de bieten naar een nabij gelegen laadstei-
ger (bv Hoornse Brug). Daar was een weegbrug
en ook werd daar de partij bemonsterd om het
tarra- en suikerpercentage vast te stellen (mijn
vuilste bieten ooit gingen weg met 64% tarra,
gelukkig werd in die tijd nog geen tarrakorting
toegepast). Aan de poldersteigers kwam ook een
eind. Vooral door alle fusies in de suikerindus
trie. De oprichting van de Suiker Unie op 12
augustus 1966 leidde er toe dat het bietentrans
port van de coöperatieven geconcentreerd werd
op haven de Oude Zeug. De CSM (Centrale Sui
ker Maatschappij) maakte nog wel gebruik van
wegtransport.
Bronnen:
Directie Wieringermeer, Excursiegids 1936; Boek:100
jaar van der Have 1879-1979; Huub Surendonk Groei
uit Suiker; Peter Verberg, agronoom Cosun Beet Compa
ny; Jaarverslagen Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting in
de Wieringermeer; Misset, De landbouw mechaniseert
1920-1950; Familie Ten Haaf, Bietentransport
De Unie bouwde op ‘de
Zeug’ twee weegbruggen,
een kantoortje en plaats
te een tarreerinstallatie
(Rupro-installatie) voor
het bemonsteren.
Het grote overladen kon
beginnen.
De situatie nu
Tot 2005 bleef dat zo. De
sluiting van de fabriek in
Puttershoek, een fabriek
met uitsluitend scheeps-
aanvoer betekende gelijk
het einde van het bieten
transport per schip vanuit
de Wieringermeer. Al 15
jaar gaan alle coöperatieve
polderbieten per as naar
Hoogkerk-Vierverlaten
in Groningen. In 2007
kwamen daar alle private
CSM-bieten nog bij. Vanaf
die tijd zit de hele bietsui-
kerindustrie in één coö
peratieve hand. Die club noemt zich nu Cosun
Beet Company. De 24-uurs economie leidde tot
die grote suikerklont, fabrieken verdwenen, de
bietencampagne werd verlengd, de kosten per
kg suiker moest omlaag en na opheffing van alle
EU-teeltmaatregels kwam de suikerbiet weer in
de vrije markt terecht. Dus ook het transport.
En dan hebben we het jongetje met een kistje
achterop zijn fiets die de polder introk om de
verloren bieten bijeen te sprokkelen om daar
mee zijn zakgeld aan te vullen nog niet ge
noemd zijnde toch ook een transporteur.