Bietentransport in de Wieringermeer Lossteigers Oude Zeug (foto Robert Verberg) Het kleinste transportmiddel (foto RK) 28ste jaargang 2020/3, nummer 87 Een heel gedoe De kleinere leveranciers en de niet aan een ka naal boerende bietenbouwer kreeg na het klaar leggen van de bieten een vrachtwagen op het erf waarachter een transportband meekwam. Daarmee werd de wagen geladen en die reed met de bieten naar een nabij gelegen laadstei- ger (bv Hoornse Brug). Daar was een weegbrug en ook werd daar de partij bemonsterd om het tarra- en suikerpercentage vast te stellen (mijn vuilste bieten ooit gingen weg met 64% tarra, gelukkig werd in die tijd nog geen tarrakorting toegepast). Aan de poldersteigers kwam ook een eind. Vooral door alle fusies in de suikerindus trie. De oprichting van de Suiker Unie op 12 augustus 1966 leidde er toe dat het bietentrans port van de coöperatieven geconcentreerd werd op haven de Oude Zeug. De CSM (Centrale Sui ker Maatschappij) maakte nog wel gebruik van wegtransport. Bronnen: Directie Wieringermeer, Excursiegids 1936; Boek:100 jaar van der Have 1879-1979; Huub Surendonk Groei uit Suiker; Peter Verberg, agronoom Cosun Beet Compa ny; Jaarverslagen Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting in de Wieringermeer; Misset, De landbouw mechaniseert 1920-1950; Familie Ten Haaf, Bietentransport De Unie bouwde op ‘de Zeug’ twee weegbruggen, een kantoortje en plaats te een tarreerinstallatie (Rupro-installatie) voor het bemonsteren. Het grote overladen kon beginnen. De situatie nu Tot 2005 bleef dat zo. De sluiting van de fabriek in Puttershoek, een fabriek met uitsluitend scheeps- aanvoer betekende gelijk het einde van het bieten transport per schip vanuit de Wieringermeer. Al 15 jaar gaan alle coöperatieve polderbieten per as naar Hoogkerk-Vierverlaten in Groningen. In 2007 kwamen daar alle private CSM-bieten nog bij. Vanaf die tijd zit de hele bietsui- kerindustrie in één coö peratieve hand. Die club noemt zich nu Cosun Beet Company. De 24-uurs economie leidde tot die grote suikerklont, fabrieken verdwenen, de bietencampagne werd verlengd, de kosten per kg suiker moest omlaag en na opheffing van alle EU-teeltmaatregels kwam de suikerbiet weer in de vrije markt terecht. Dus ook het transport. En dan hebben we het jongetje met een kistje achterop zijn fiets die de polder introk om de verloren bieten bijeen te sprokkelen om daar mee zijn zakgeld aan te vullen nog niet ge noemd zijnde toch ook een transporteur.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2020 | | pagina 46