Bietentransport in de Wieringermeer Enkele getuigenverklaringen Lossen in de schuit (foto fam. Ten Haaf) Een Rupro-installatie 28ste jaargang 2020/3, nummer 87 Sjouwen op een warme herfstdag (Beeldbank HGW) Toen Cevaal nog boerde waar nu de Schepen- wijk is en de Terp nog omgeven werd door ak kerland werden er zelfs boten geladen in de Oosterterptocht, ja de watergang waar nu nog het Kippenbruggetje overheen staat. Bert Lauret vertelde over een van de laatste bietenboten die daar vertrok dat de diepgang en belading niet helemaal klopte en dat met een trekker achter op de kavel het schip op gang moest worden geholpen. Tót die fameuze brug, verder kon de trekker niet. Gelukkig voor de schipper ging net de school uit, de joelende schooljeugd nam het touw over en met vereende krachten wisten jong en oud zoveel pk’s te leveren dat de boot de Robbenvaart bereikte om op eigen kracht de reis naar de fabriek in Puttershoek voort te zetten. (Wie van die jeugd weet daar nog wat van?) En dan is de strijd vooraf om de vracht te be machtigen op de Schippersbeurs niet eens mee genomen. De Janny is in 1969 gesloopt, simpel weggesaneerd. Van de familie Ten Haaf kregen we het verhaal van m.s. Janny (103 ton laadvermogen). De fa milie woonde in Lage Zwaluwe en voer regelma tig naar onze polder. Het liefste loste ze bij de fabriek in Zevenbergen want van daar konden ze tijdens het wachten en lossen bij de fabriek even naar huis fietsen. De loopplank en de lange transporteur komen ook in hun verhaal voor. En ook Janny moest meermaals door een trekker losgetrokken worden, de diepgang in de tochten was gering. Daarbij kwam nog de problematiek van de lage bruggen schrijft de heer Ten Haaf. Meestal moesten ze als ze leeg de polder inkwa men de kajuit afbreken omdat ze onbeladen te hoog lagen voor sommige polderbruggen. Wachten op belading, liggeld betalen, lading af dekken en dan terug over het Noord-Hollands Kanaal of het IJsselmeer naar bijvoorbeeld Stampersgat in West-Brabant en dat allemaal voor f 6,79 per ton.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2020 | | pagina 45