Zonder titel, jaar onbekend 28ste jaargang 2020/3, nummer 87 Bronnen: website rkd.nl, Pieter Scheen, Rode Scheen: Lexicon Nederlandse beeldende kunste naars 1750-1950; kunstveiling.nl (geraad pleegd op 13 november 2020). De werken die geschonken zijn aan het Genootschap variëren in afmeting van 40 x 30 cm tot 50 x 60 cm. Op veilingwebsites is te zien dat enkele van haar werken nog in 2020 van ei genaar gewisseld zijn. Met dank aan: Kenneth Stamp, Valentien de Haan, Irene Biesheuvel, Pier Montsma, Klaas Greijdanus, Vola Schaafstra, Anita Blijdorp. Jammer genoeg is er weinig bekend over haar persoonlijk leven. ‘Het was een stil en teruggetrokken meisje’, hoorde ik meerdere keren. Of: ‘De fa milie Mansholt was erg op zichzelf.’ Was haar leven in Amsterdam ook zo, stil en teruggetrokken? Wel is bekend dat haar laatste jaren moeilijk waren. Aleid Mansholt kwam door een tra gisch ongeval om het leven. Er is een gezegde: kunst is de aller individueelste expressie van de aller individueelste emotie. Dat zal ook bij de kunst van Aleid het geval zijn. Veel werken ontberen een titel en daarmee een aanknopingspunt. Waar zal de maakster aan gedacht hebben? Kan ik het invullen? Daar kun je maar beter van wegblijven, misinterpretatie ligt op de loer. De hier afgedrukte werken moeten maar voor zichzelf spreken. Naschrift: heeft u Aleid Mansholt ge kend? Heeft u aanvullende informatie over Aleid, haar leven en kunstwerken? Wie heeft in Middenmeer met haar in de klas gezeten? Wij nodigen u van harte uit om te reageren. Ingebracht en uitgelicht De kunstwerken van Aleid Mansholt

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2020 | | pagina 15