|fjj
Lida Dijkstra: unieke glasobjecten
thema’s komen voorbij, bedacht door haar cre
atieve brein en gemaakt door haar ervaren han
den. Hier zien we het meisje dat als autodidact
leerde ontwerpen op haar zolderkamer in de
Brugstraat terug. Diverse glazen stadjes in aller
lei lengtes zijn in dit atelier vervaardigd. Ook in
abstracte ontwerpen voelt Lida zich thuis. Prach
tige cirkels, variaties op bloemen, schoenen en
vissen: Lida brengt het allemaal tot leven.
Thuis in Hensbroek
Vanaf 1988, toen ze bij haar huidige man Peter
Dijkstra in Hensbroek introk, volgde een peri
ode waarin Lida keramische beelden maakte.
In huis kwam een keramiekatelier. De talloze
oefeningen met klei tijdens de nachtdiensten
bleken een heel goede basis om prachtig ke
ramisch werk te maken. Lida Pastoor oogstte
succes en verkocht vele keramiekobjecten. Sa
men met Peter kregen ze zoon Casper in 1992.
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Lida merkte
dat haar beelden nagemaakt werden.
Ze vond het tijd om een nieuwe kunstuitdaging
aan te gaan, het fusen van glas in een oven. Fu-
sen is het versmelten van verschillende stukken
glas in een ontwerp.
Van atelier naar ART Workshop
centre
Het huis in Hensbroek werd te klein
voor een groter atelier. In 2010 volg
de de aankoop van een pand in Ob-
dam en Lida maakte er een prachtige
werkruimte van. Hier kon de grote
glasoven van 1 bij 2 meter staan. Ook
voor workshops was ruimte plus
een galerie om haar glaskunst te
showen. Het Engelse ART, met drie
hoofdletters, geeft de internationale
waardering van haar werk goed aan.
Want Lida haar glascreaties zijn
waarlijk schitterend van kleur en
alles wordt met de nodige precisie
gemaakt. Allerlei voorstellingen en
Niet voor niets prijkt haar glaskunst op heel veel
plekken, privé en in de openbare ruimte. Het
geheim van haar werk, de aantrekkingskracht
schuilt in het unieke van ieder object gecombi
neerd met een fraaie uitvoering. Een lust voor
het oog, voedsel voor de geest, zo is kunst be
doeld. In Bergen, aan Plein 7 is voor Lida’s werk
een permanente tentoonstellingsruimte inge
richt. ‘Maar soms komen mijn creaties er niet
eens aan’, vertelt Lida, ‘dan is het al verkocht als
mensen het in Obdam hebben gezien.’
Lida Dijkstra-Pastoor combineert haar werk met
het plannen van roosters voor artsen in een flink
deel van Nederland. Dat lukt haar heel goed,
want ze zegt: ‘Ik ben heel strak en precies. Als
ik met het ene bezig ben, kan ik het andere heel
makkelijk laten rusten.’
Op www.lidadijkstra.com is meer over haar te
lezen.
l IUh
28ste jaargang 2020/2, nummer 86