|fjj Lida Dijkstra: unieke glasobjecten thema’s komen voorbij, bedacht door haar cre atieve brein en gemaakt door haar ervaren han den. Hier zien we het meisje dat als autodidact leerde ontwerpen op haar zolderkamer in de Brugstraat terug. Diverse glazen stadjes in aller lei lengtes zijn in dit atelier vervaardigd. Ook in abstracte ontwerpen voelt Lida zich thuis. Prach tige cirkels, variaties op bloemen, schoenen en vissen: Lida brengt het allemaal tot leven. Thuis in Hensbroek Vanaf 1988, toen ze bij haar huidige man Peter Dijkstra in Hensbroek introk, volgde een peri ode waarin Lida keramische beelden maakte. In huis kwam een keramiekatelier. De talloze oefeningen met klei tijdens de nachtdiensten bleken een heel goede basis om prachtig ke ramisch werk te maken. Lida Pastoor oogstte succes en verkocht vele keramiekobjecten. Sa men met Peter kregen ze zoon Casper in 1992. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Lida merkte dat haar beelden nagemaakt werden. Ze vond het tijd om een nieuwe kunstuitdaging aan te gaan, het fusen van glas in een oven. Fu- sen is het versmelten van verschillende stukken glas in een ontwerp. Van atelier naar ART Workshop centre Het huis in Hensbroek werd te klein voor een groter atelier. In 2010 volg de de aankoop van een pand in Ob- dam en Lida maakte er een prachtige werkruimte van. Hier kon de grote glasoven van 1 bij 2 meter staan. Ook voor workshops was ruimte plus een galerie om haar glaskunst te showen. Het Engelse ART, met drie hoofdletters, geeft de internationale waardering van haar werk goed aan. Want Lida haar glascreaties zijn waarlijk schitterend van kleur en alles wordt met de nodige precisie gemaakt. Allerlei voorstellingen en Niet voor niets prijkt haar glaskunst op heel veel plekken, privé en in de openbare ruimte. Het geheim van haar werk, de aantrekkingskracht schuilt in het unieke van ieder object gecombi neerd met een fraaie uitvoering. Een lust voor het oog, voedsel voor de geest, zo is kunst be doeld. In Bergen, aan Plein 7 is voor Lida’s werk een permanente tentoonstellingsruimte inge richt. ‘Maar soms komen mijn creaties er niet eens aan’, vertelt Lida, ‘dan is het al verkocht als mensen het in Obdam hebben gezien.’ Lida Dijkstra-Pastoor combineert haar werk met het plannen van roosters voor artsen in een flink deel van Nederland. Dat lukt haar heel goed, want ze zegt: ‘Ik ben heel strak en precies. Als ik met het ene bezig ben, kan ik het andere heel makkelijk laten rusten.’ Op www.lidadijkstra.com is meer over haar te lezen. l IUh 28ste jaargang 2020/2, nummer 86

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2020 | | pagina 32