FilmToen Programma najaar 2020 Historisch Genootschap Wieringermeer Cultuurschuur Wieringerwerf. Zaterdag 10/10, 14/11 en 12/12 om 14:00 uur. Deur open van af 13:30. Entree 5 Euro. Maximaal 45 personen. Reserveren dringend gewenst: filmhuiscultuurschuur@gmail.com. Op 12 december op veler verzoek De Poolse Bruid. Een magnifieke Nederlandse speelfilm van de in Algerije geboren Karim Traïdia uit 1998, goed voor een Gouden Kalf. Dit keer bevinden we ons op het Hooge Land van Noord-Oost Groningen. Bij ‘Henk’, een alleenstaande en alleenwerkende boer (Jaap Spijkers), staat opeens Poolse ‘Anna’ (een glansrol van Monic Hendrickx) voor de deur. Met veel gebaren en weinig woorden vertelt ze hoe ze gevlucht is uit een bordeel, waar ze met valse voorwendselen naartoe gelokt is. Henk stelt weinig vragen, maar vangt haar op. Omdat dat zijn mensenplicht is, en omdat hij voor Anna valt. Ze geeft zich langzaam gewonnen, al blijft het moeilijk taal- en cultuurbarrières te overwinnen. Maar dan duiken Anna’s pooiers op... Op 10 oktober gaan we los met Faja Lobi, de eerste kleurenfilm van Herman van der Horst, één van de grootmeesters van de Nederlandse documen taire. Opgenomen in Suriname in een tijd (1960) dat alles daar nog pais en vree leek. En vanuit Ne derland werden nog weinig vraagtekens gezet bij koloniaal bezit en slavernijverleden. Maar indruk wekkend is het wel, hoe Van der Horst de machti ge binnenlanden en het kleurige Paramaribo met zijn camera vangt. Een symfonie van beelden en ‘inheemse’ muziek, meanderend als de Marowij- nerivier (Gouden Beer, Berlijn). Weinig lijkt er te ‘botsen’ in dit tropisch paradijs aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Verschillende be volkingsgroepen leven vredig naast elkaar, en alle Surinamers houden van ‘moederland’ Nederland. Anno 2020 kijken we daar iets anders tegenaan. Op 14 november halen we de Turin Horse van stal, die in maart vanwege Corona binnen moest blijven. Mokkig als hij is heeft Ricsi, het paard, daar weinig trek in. Maar wij gaan alsnog smul len van de langgerekte shots in wit, zwart en grijs waarmee Hongaarse meesterfilmer Béla Tarr zijn ondergangsvisioen schetst. Locatie: een gammel boerderijtje op de Hongaarse poesta. De wind raast en giert onophoudelijk. In de stal een oude knol, fier, maar wankel. Binnen, om een bord dampende aardappelen, een vader en dochter in afgeragde kleren, die elkaar niets meer te vertel len hebben. De deur zwiept vervaarlijk open. Een buurman komt een fles palinka halen en dondert dat de grote stad vergaat. Een groep zigeuners, op weg naar ‘Amerika’, probeert de dochter te scha ken. De put valt droog. Een uitbraak van paard, vader en dochter mislukt. De olie van de lamp raakt op. Het vuur in de sintels dooft uit. Het ein de van de wereld nadert. Het einde van de film ook. FilmToen laat vanaf oktober de projector weer zoemen en wel op zaterdag 10 oktober, op zaterdag 14 november en op zaterdag 12 december. Vanwege Corona niet in het vertrouw de keldertje, maar in de grote zaal van de Cultuurschuur. Zodat we op gepaste afstand toch weer kunnen genieten van oude en minder oude films over de wereld van toen, nu en straks. Want een flatscreen, hoe groot ook, blijft behelpen... Welcome back in de wondere wereld van de cinema! Thema voor dit seizoen: Botsende Werelden. 28ste jaargang 2020/2, nummer 86

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2020 | | pagina 26