FilmToen
Programma najaar 2020
Historisch Genootschap
Wieringermeer
Cultuurschuur Wieringerwerf. Zaterdag 10/10,
14/11 en 12/12 om 14:00 uur. Deur open van
af 13:30. Entree 5 Euro. Maximaal 45 personen.
Reserveren dringend gewenst:
filmhuiscultuurschuur@gmail.com.
Op 12 december op veler verzoek De Poolse Bruid.
Een magnifieke Nederlandse speelfilm van de in
Algerije geboren Karim Traïdia uit 1998, goed
voor een Gouden Kalf. Dit keer bevinden we ons
op het Hooge Land van Noord-Oost Groningen.
Bij ‘Henk’, een alleenstaande en alleenwerkende
boer (Jaap Spijkers), staat opeens Poolse ‘Anna’
(een glansrol van Monic Hendrickx) voor de deur.
Met veel gebaren en weinig woorden vertelt ze
hoe ze gevlucht is uit een bordeel, waar ze met
valse voorwendselen naartoe gelokt is. Henk stelt
weinig vragen, maar vangt haar op. Omdat dat
zijn mensenplicht is, en omdat hij voor Anna valt.
Ze geeft zich langzaam gewonnen, al blijft het
moeilijk taal- en cultuurbarrières te overwinnen.
Maar dan duiken Anna’s pooiers op...
Op 10 oktober gaan we los met Faja Lobi, de eerste
kleurenfilm van Herman van der Horst, één van
de grootmeesters van de Nederlandse documen
taire. Opgenomen in Suriname in een tijd (1960)
dat alles daar nog pais en vree leek. En vanuit Ne
derland werden nog weinig vraagtekens gezet bij
koloniaal bezit en slavernijverleden. Maar indruk
wekkend is het wel, hoe Van der Horst de machti
ge binnenlanden en het kleurige Paramaribo met
zijn camera vangt. Een symfonie van beelden en
‘inheemse’ muziek, meanderend als de Marowij-
nerivier (Gouden Beer, Berlijn). Weinig lijkt er
te ‘botsen’ in dit tropisch paradijs aan de andere
kant van de Atlantische Oceaan. Verschillende be
volkingsgroepen leven vredig naast elkaar, en alle
Surinamers houden van ‘moederland’ Nederland.
Anno 2020 kijken we daar iets anders tegenaan.
Op 14 november halen we de Turin Horse van
stal, die in maart vanwege Corona binnen moest
blijven. Mokkig als hij is heeft Ricsi, het paard,
daar weinig trek in. Maar wij gaan alsnog smul
len van de langgerekte shots in wit, zwart en grijs
waarmee Hongaarse meesterfilmer Béla Tarr zijn
ondergangsvisioen schetst. Locatie: een gammel
boerderijtje op de Hongaarse poesta. De wind
raast en giert onophoudelijk. In de stal een oude
knol, fier, maar wankel. Binnen, om een bord
dampende aardappelen, een vader en dochter in
afgeragde kleren, die elkaar niets meer te vertel
len hebben. De deur zwiept vervaarlijk open. Een
buurman komt een fles palinka halen en dondert
dat de grote stad vergaat. Een groep zigeuners, op
weg naar ‘Amerika’, probeert de dochter te scha
ken. De put valt droog. Een uitbraak van paard,
vader en dochter mislukt. De olie van de lamp
raakt op. Het vuur in de sintels dooft uit. Het ein
de van de wereld nadert. Het einde van de film
ook.
FilmToen laat vanaf oktober de projector weer zoemen en wel op zaterdag 10 oktober, op
zaterdag 14 november en op zaterdag 12 december. Vanwege Corona niet in het vertrouw
de keldertje, maar in de grote zaal van de Cultuurschuur. Zodat we op gepaste afstand
toch weer kunnen genieten van oude en minder oude films over de wereld van toen, nu en
straks. Want een flatscreen, hoe groot ook, blijft behelpen... Welcome back in de wondere
wereld van de cinema! Thema voor dit seizoen: Botsende Werelden.
28ste jaargang 2020/2, nummer 86