TERP rect voorafgaand aan de bevrijding waren voor de verzetsmensen in de polder bijzonder moeilijk. Levend onder grote spanning, wetende dat de bezetter nagenoeg verslagen is, wetend met welke verwoestende plannen die lui rondlopen en dan van hogerhand niet mogen optre den, dat is onverdraaglijk. Temeer daar je al tijden met ware doodsverachting de bezetter bestre den hebt en dan moet je nu gedis ciplineerd en werkeloos toezien hoe je leefgebied geruïneerd wordt. Begrijpelijk dat je er een woedend bevrijdingsfeest van zou willen ma ken, echter de verzetsstrijders ble ven ook nu op de achtergrond, in hun eigen kring. Wat betreft de boeken over de Twee de Wereldoorlog, die eindigen bijna allemaal met de mededeling dat Nederland bevrijd werd op 5 mei. Punt. Een enkele optocht, het om helzen van de bevrijders, even geen gezag, het oppakken van de collaborateurs en snel starten met de wederopbouw. En feesten? Dat deden we volgens al die boekenschrijvers eigenlijk pas later in de vorm van een jaarlijkse herdenking. Op de Terp werd wél feest gevierd. In het boek De Terp als reddingsboei van Pie staat een verslag: 'Na dankgebed zingen we in de NO-hoek vele vaderlandse liederen, en om de stemming wat te verhogen wordt er wat muziek bijgemaakt door met messen op tafel te tikken, en de klom penvoeten op de vloer te stampen. Oranje strik ken en linten worden, voor zover we die tenmin ste kunnen vinden, daar vele kisten al ingeladen zijn in de 'Niets Bestendig', tevoorschijn ge haald. Het wordt nu helemaal een ongeregelde zaterdag. Die goede wasbeurt die de kinderen zouden krijgen, wordt gewijzigd in het bakken van oliebollen. De vreugde zit de Terpbewoners dan zeker ook wel allen in 't hoofd. Hier wordt REDDINGSBOEI PÏE een geit geslacht, daar een kalf, en ginds een varken. Ja die dieren moeten er allemaal aan ge loven deze keer, en alle eiland- en scheepsbewo- ners eten lekker vlees ter ere van de vredesdag. Overigens merken we er niet zoveel van dat het vrede is. Geen kerkdiensten, geen toespraken en dergelij ke, niets van dat alles kunnen we hier bijwonen. Maar toch mogen we 's avonds vanuit NO-hoek de afgestoken vreugdevuren waarnemen op het Oude Land. Overal zijn lichte plekken boven het vaste land te bespeuren. 't Is of ze roepen kom nu, kom nu toch, nu is hier werk genoeg voor volk en vaderland. Ja we komen ook, maar we zullen nog een zondag in NO-hoek moeten blij ven, omdat we vandaag niet klaar komen met inladen. Zo hebben we dan deze feestdag door gebracht. 't Had ook anders kunnen aflopen vandaag. Het jongste dochtertje van Van 't Veer was in 't water gevallen. Gelukkig dat de vrouw van de schipper Bevrijdingsfeest in de Wieringermeer? als door 28ste jaargang 2020/1, nummer 85

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2020 | | pagina 57