Ingebracht en uitgelicht: Een feestrok uit 1948 Voor haar waren vrouwen niet gelijk aan man nen. Elke sekse had zijn eigen sterke en zwakke punten. Deze partij strandde echter al spoedig. De maatschappelijke inbreng van de vrouw kon ook op een andere manier, bedacht mevrouw Boissevain. De lapjesdas spookte nog steeds in haar hoofd rond. Enerzijds was het een voor beeld van goed gebruik van restjes stof in een tijd van schaarste, anderzijds een compositie van waardevolle herinneringen die ze in het kamp zo had leren waarderen. Bevrijdingsrok Ze nam een bijzonder initiatief: wat zou het mooi zijn wanneer in het hernieuwde vaderland tijdens gedenk- of feestdagen de vrouwen een heel persoonlijke bijdrage zouden leveren. Een stoffen compositie van herinneringen, hoogte en dieptepunten in de vorm van een rok! De vrouwen konden hun creativiteit tonen, maar ook weer niet te veel, mevrouw Boissevain gaf strakke richtlijnen: 'Neem een oud rokje als ondergrond. Hiervoor is alles bruikbaar! Naai hierop oude lapjes (her inneringen die u heeft overgehouden uit uw leven). Schik en harmoniëer tot het geheel u be vredigt. Bezin al werkend op alles wat u gehad heeft in uw leven. Op de zoom brengt u een rand aan die van effen punten is vervaardigd. Deze punten stellen de hoogtepunten voor in ons volksbestaan die wij jaarlijks samen vieren, de dagen van bevrijding en saamhorigheid. De punt middenvoor is be stemd voor 5 mei 1945. Ieder jaar zet U het jaar tal in de volgende punt, wanneer U de rok op die 5e mei, op Koninginnedag of andere nationale feestdagen, werkelijk heeft gedragen. Op de rok zelf memoreert U, geborduurd, Uw persoonlij ke herinneringen die aanleiding waren tot per soonlijke feestvreugde.' In de levensrok (de titel die mevrouw Boissevain prefereerde) dienden beide soorten ervaringen (persoonlijke en gedeelde) te worden vervloch ten, want allebei maakten ze deel uit van het vrouwelijk bestaan. Om diezelfde reden was het ook de bedoeling dat vrouwen de rok niet alleen in het openbaar droegen, maar eveneens bij hoogtepunten in de huiselijke kring, want 'per soonlijke feestdagen én feestdagen uit saam horigheid zijn beide nodig voor het geluk en de harmonie van het mensenbestaan.' Als alle vrouwen zo'n feestrok aanhadden, zouden een heid (iedereen als het ware in uniform) zowel als uniciteit (ieders persoonlijke variant) zijn gegarandeerd. De rokken kon je laten registreren in het rok- kenregister, wat bewaard werd in het Interna tionale archief voor de Vrouwenbeweging. En, heel belangrijk: 'Moeders moeten haar feestrok nalaten aan de oudste dochter, zodat na een paar geslachten een rokkengeschiedenis ont staat.' Ter promotie werd nog een feestroklied geschreven. Mevrouw Boissevain reisde niet al leen heel Nederland door, ze ging zelfs naar de Verenigde Staten om haar ideaal te verspreiden. Het kan haast niet anders dan dat ze in haar idealisme een vernieuwde maatschappij aan de horizon zag. Aan het einde van haar leven heeft zij in Amsterdam nog de provobeweging mee gemaakt. Waarschijnlijk was dit niet de maat schappij die zij voorstond. De tentoongestelde rok Hoe groot het succes van het plan van me vrouw Boissevain uiteindelijk is geweest kan ik niet zeggen. Wel dat er tot in alle uithoeken van het land ijverig rokken zijn genaaid. Ook in Aartswoud, op initiatief van de Nederlandse Voorbeeld van een bevrijdingsrok, zoals te zien is in Museum Houten Huis in De Rijp 28ste jaargang 2020/1, nummer 85

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2020 | | pagina 35