Arwin Kluft: Polderjongen in glamourland
Arwin ging mee naar voorstellingen en repeti
ties van Thalia. Hij raakte gefascineerd door de
muziek en het toneelspel, dat er mee samen
hing. Soms mocht hij meedoen als kinderfi
gurant. Ook de techniek maakte hij van dicht
bij mee. In die tijd verzorgde de firma Cor van
Zoonen de techniek in de Oude Beurs.
De muzikale wereld, de optredens gingen in
zijn bloed zitten en hebben hem nooit meer ver
laten. Thalia was bij Arwin in zijn jeugdjaren de
rode draad.
de indruk was van zijn zangkwaliteiten. Een vol
mondig ja volgde. Alleen al in Noord-Holland
waren in die tijd 52 operetteverenigingen en zo
volgden vele optredens elkaar op.
Op een gegeven moment deed hij zelfs vier pro
ducties per jaar bij verschillende verenigingen.
Arwin had inmiddels wel gekozen voor een
maatschap met zijn vader op het agrarische be
drijf aan de Wierweg. Pianostemmer bood niet
genoeg om zelfstandig ondernemend je brood
te verdienen
Zang
Tijdens de mavo
speelde Arwin
met enkele
schoolgenoten
in een bandje.
Ze konden thuis
aan de Wierweg
naar hartenlust
oefenen en be
leefden er erg
veel plezier aan optredens, bijvoorbeeld tijdens
de alcoholvrije disco's bij dorpsvereniging De
Ruimte.
Na zijn schooltijd werd de zang steeds belang
rijker in zijn leven. In zijn militaire diensttijd
in Leeuwarden nam hij
in de avonduren zangles
in Harlingen. Daarna
volgde een opleiding tot
pianotechnicus en stem
mer. Dat gebeurde in
Alkmaar bij Ypma, een
periode van drie jaar le
ren en werken. Een nieu
we zanglerares werd ge
vonden in Alkmaar en de
eerste optredens vonden
plaats op een zangcon
cours in Hoogwoud.
'Zou je als gastsolist een
hoofdrol willen spelen
bij de operettevereniging
Opmeer?', vroeg de voor
zitter, die enorm onder
Bovengemiddelde zangstem
Zanger Kluft had soms last van keelproblemen
en in 1993 was het zo erg dat hij zich afvroeg
of er wel opgetreden kon worden. Een reserve
zanger werd gevraagd zich gereed te houden.
Omdat Arwin wist wat deze man betaald zou
krijgen als hij daadwerkelijk zou optreden, be
sloot hij kostte wat het kost zelf te zingen. Het
bedrag voor de invaller vond hij belachelijk
hoog. Zijn stem had hij echter geforceerd en er
volgde in Den Haag een onderzoek. Er waren
daar deskundigen maar ook toehoorders aanwe
zig. Onder hen René Benschop, directeur van
de Hoofdstad Operette.
Na het onderzoek vroeg hij: 'Wat doe je voor de
kost?' 'Ik ben agrariër', was het antwoord.
De cast van de Dinnershow
28ste jaargang 2020/1, nummer 85