Arwin Kluft: Polderjongen in glamourland Arwin ging mee naar voorstellingen en repeti ties van Thalia. Hij raakte gefascineerd door de muziek en het toneelspel, dat er mee samen hing. Soms mocht hij meedoen als kinderfi gurant. Ook de techniek maakte hij van dicht bij mee. In die tijd verzorgde de firma Cor van Zoonen de techniek in de Oude Beurs. De muzikale wereld, de optredens gingen in zijn bloed zitten en hebben hem nooit meer ver laten. Thalia was bij Arwin in zijn jeugdjaren de rode draad. de indruk was van zijn zangkwaliteiten. Een vol mondig ja volgde. Alleen al in Noord-Holland waren in die tijd 52 operetteverenigingen en zo volgden vele optredens elkaar op. Op een gegeven moment deed hij zelfs vier pro ducties per jaar bij verschillende verenigingen. Arwin had inmiddels wel gekozen voor een maatschap met zijn vader op het agrarische be drijf aan de Wierweg. Pianostemmer bood niet genoeg om zelfstandig ondernemend je brood te verdienen Zang Tijdens de mavo speelde Arwin met enkele schoolgenoten in een bandje. Ze konden thuis aan de Wierweg naar hartenlust oefenen en be leefden er erg veel plezier aan optredens, bijvoorbeeld tijdens de alcoholvrije disco's bij dorpsvereniging De Ruimte. Na zijn schooltijd werd de zang steeds belang rijker in zijn leven. In zijn militaire diensttijd in Leeuwarden nam hij in de avonduren zangles in Harlingen. Daarna volgde een opleiding tot pianotechnicus en stem mer. Dat gebeurde in Alkmaar bij Ypma, een periode van drie jaar le ren en werken. Een nieu we zanglerares werd ge vonden in Alkmaar en de eerste optredens vonden plaats op een zangcon cours in Hoogwoud. 'Zou je als gastsolist een hoofdrol willen spelen bij de operettevereniging Opmeer?', vroeg de voor zitter, die enorm onder Bovengemiddelde zangstem Zanger Kluft had soms last van keelproblemen en in 1993 was het zo erg dat hij zich afvroeg of er wel opgetreden kon worden. Een reserve zanger werd gevraagd zich gereed te houden. Omdat Arwin wist wat deze man betaald zou krijgen als hij daadwerkelijk zou optreden, be sloot hij kostte wat het kost zelf te zingen. Het bedrag voor de invaller vond hij belachelijk hoog. Zijn stem had hij echter geforceerd en er volgde in Den Haag een onderzoek. Er waren daar deskundigen maar ook toehoorders aanwe zig. Onder hen René Benschop, directeur van de Hoofdstad Operette. Na het onderzoek vroeg hij: 'Wat doe je voor de kost?' 'Ik ben agrariër', was het antwoord. De cast van de Dinnershow 28ste jaargang 2020/1, nummer 85

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2020 | | pagina 29