Gerrit Bosma: Kunstzinnige sporen in een strakke polder lemaal weg kon dromen. In het prachtige boek, Beeld in het groen, over zijn kunstwerken beschrijft hij zo'n verbeelding.' In 1969 werden de eerste voetstappen op de maan gezet. afgesloten met het diploma Meesterbinder. In middels exposeerde Gerrit met tekeningen en schilderijen, was hij actief in de danswereld en arrangeerde hij 'buiten de pot' in de bloemsier- kunst. Weliswaar werkte Gerrit voor een aantal bloemisterijen in de hoofdstad volgens het ver trouwde concept, maar in zijn vrije tijd maakte hij originele creatieve variaties op de bloemsier- kunst. Naast het verdienen van een basisinko men, maakte Gerrit Bosma de dingen die hij zelf leuk en mooi vond. En als je daar iets extra's mee kon verdienen, was dat meegenomen. Een combinatie van werk en 'ik doe wat ik wil.' Terug in de polder Na een korte periode in Japan gewerkt te hebben als directeur van een opleiding in de bloemsier- kunst, kwam Gerrit terug in de Wieringermeer. Zijn ouders woonden daar nog en Gerrit organi seerde in de schuur cursussen onder de naam 'plantaardige vormgeving.' Het was werken met natuurlijke materialen. Ook het team van het Huis van Middenmeer kwam daar. Gerrit werd daarna door de eigena resse Janine Butter-Feikes gevraagd of hij voor haar wilde werken en dat is inmiddels al weer zo'n 25 jaar. 'Ik hield van de polder, het weid se, het landschap. Ik ben verder gegaan met Een euforisch moment voor de wereld. Op de televisie kon ieder een zien hoe een ruimtevaarder in zijn astronautenpak een vlag in het grillige maanoppervlak prikte. Waar had ik dat eerder gezien? Vanuit een slootwal zag ik als kind ook een soort maanlandschap: de onbebouwde, omgeploegde vlakte waarin het contrast tussen licht en donker zich aftekende. In de grijze, winterse sfeer van de kale, ruige polder zag ik mijn vader een vlag in de aarde prikken. De vlag was een bamboestok met een rood of geel plastic vaantje eraan en de ruimtevaarder was de akkerbouwer, die de banen uitzette voor het planten en zaaien van de gewassen.' Gerrit kon goed tekenen en was erg handig en creatief en daar was wel ruimte voor. Die laatste twee eigenschappen schrijft hij toe aan zijn va der en moeder. Zijn ouders vonden zijn kunst zinnig talent niet gek of vreemd. Dat werd mede een handje geholpen doordat Klaas Kistema- ker heel veel aardigheid had in het maken van mooie praalwagens voor de optocht op Konin ginnedag. Zijn ouders vonden het leuk, maar de andere kant was hun idee dat je er geen geld mee kon verdienen. Vak leren Er was in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw echter niet veel ruimte voor een creatieve geest in deze omgeving. Zodoende verliet Gerrit al vrij vroeg het ouderlijk huis en ging in Amster dam wonen. Daar deed hij een lerarenopleiding in biologie en tekenen. Hij heeft een aantal jaren tekenles gegeven, is daar mee gestopt en volgde toen een oplei ding in de bloemsierkunst. Die opleiding werd 27ste jaargang 2019/3, nummer 84

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2019 | | pagina 41