FilmToen 2020
Historisch Genootschap
Wieringermeer
In de eerste helft van 2020 brengt FilmToen opnieuw drie films rond het thema voedsel. De
Franse speelfilm Petit Paysan, de Nederlandse documentaire Liefde is Aardappelen en het
Hongaarse drama The Turin Horse. Films die alweer een paar jaar oud zijn, maar uiterst
actueel. Waarom boert de boer? Voor zijn dieren en zijn gewas? Voor zijn gezin? Voor de
markt, de staat? Voor de natuur? Omdat hij het niet laten kan? De voorstellingen vinden
plaats in de filmzaal van de Cultuurschuur.
Elke tweede zaterdag van de maand om 2 uur 's middags. Entree 5 euro. Reserveren
gewenst: filmhuiscultuurschuur@gmail.com.
11 januari - Petit Paysan (Frankrijk 2017)
De jonge Franse boer Pierre runt in zijn eentje het kleine bedrijf van zijn ouders. Een compu
tergestuurde megastal heeft hij niet, aan sociale contacten komt hij nauwelijks toe. Zelfs in
zijn slaapkamer spoken zijn koeien nog rond. Toch is hij gelukkig, want zo blijft het bedrijf in
de familie. Maar dan slaat het noodlot toe: een van zijn dieren is besmet. Pierre meldt dit niet,
want dan zullen alle koeien geruimd worden. Maar als ook andere dieren ziek worden, zoekt
hij steun bij een collega-slachtoffer, die als vlogger actie voert tegen de strenge regelgeving.
Toch verschijnen de mannen in witte pakken kort daarna op het erf van Pierre. Als laatste
draagt hij zelf het kalfje naar buiten dat hij kort daarvoor ter wereld heeft geholpen.
8 februari - Liefde is Aardappelen (Nederland 2017)
De Nederlandse documentairemaakster Aliona van der Horst (1970) erft het zesde deel van
het geboortehuis van haar Russische moeder. De rest is voor haar vijf tantes. Wanneer ze ter
plekke gaat kijken, stuit ze op een bewogen verleden. Heel veel schoenen, want de winters
in de Oekraïne waren koud, zeker bij één kachel. En ze vindt brieven, waarin haar moeder
vertelt over de armoede, de honger en de doden in de jaren dertig. De tantes praten daar
liever niet over. Voor hen is Aliona ondanks haar Russische bloed een 'buitenlander', die
niets begrijpt van de Russische ziel. En Stalin, de man die al die honger en doden op zijn
geweten heeft, was wél de Grote Leider in de strijd tegen de Duitsers. Aliona moet het daar
mee doen. Maar zij, en de kijker, raakt óók onder de indruk van de overlevingsdrift van deze
baboesjka's.
14 maart - The Turin Horse (Hongarije 2011)
Een oude knol, een vader en een dochter in afgeragde kleren, een kale tafel met een schaal
reusachtige dampende aardappelen. Daar draait het om in het laatste meesterwerk van de
Hongaarse somberman Béla Tarr. Daar blijft de camera omheen cirkelen, in zoekende beel
den. Alsof er laag voor laag een schilderij wordt opgezet, in wit, grijs en zwart. En buiten raast
de wind. Slechts een enkele keer zwiept de deur vervaarlijk open. Een buurman dondert dat
de grote stad vergaat. Een groep zigeuners laat een boek achter vol hel en verdoemenis.
Een poging tot uitbraak van paard, vader en dochter mislukt. De put valt droog. De olie voor
de lamp raakt op. Het vuur in de sintels dooft uit. Het einde van de wereld is nabij. Het einde
van de film ook. Wat je noemt een experience
27 ste jaargang 2019/3, nummer 84