TJOKLAT reclameobject zouden kunnen worden ingezet. Dit resulteerde in een opdracht voor het pro duceren van 3000 sculpturen. Deze werden ingezet als een soort van bonus, te geven aan winkeliers die een bepaalde hoeveelheid Tjoklat producten hadden omgezet. Er zijn verschillen de kleurvariaties bekend. Sickesz bestelde ook een groot exemplaar, die in zijn kantoor als blik- Het is zeer aanne melijk dat door deze sculptuur, Sickesz toen een grafische ontwer per de opdracht gaf om een beeld merk te ontwer pen met de Baline se ladv als inspiratiebron. Dit werd het uiteindelijke logo of beeldmerk dat op alle productverpakkingen door de firma werd gebruikt. Oorlogsjaren In 1941 scheidde hij van zijn vrouw. Zij werd in 1942 afgevoerd naar Westerkamp en overleed op 30-04-1943 in het kamp Sobibor. In diezelf de jaren kwamen ook een broer en zijn enige zus in het kamp Auschwitz om het leven. Al zijn kunstwerken werden geroofd en zelf kwam hij eveneens terecht in kamp Westerbork. Ook daar kwamen zijn capaciteiten naar boven en moest hij (wellicht onder dwang) een schaalmodel ma ken van het kamp. De obersturmbannführer vond het prachtig gelukt. Uiteindelijk overleeft hij de oorlog. Amerika Vlak na de oorlog trouwt hij opnieuw met Ma ria Alida Spel. Nadat hij voor de tweede maal gescheiden is vertrekt hij in 1955 vanuit Rotter dam naar New York. In San Francisco trouwt hij zijn derde vrouw Maria Susanna du Saar. Het gaat hem daar goed. Hij verdient veel geld met o.a. het maken van Mariabeelden. Met een goed gevulde portemonnee keert hij te rug in Nederland. Wieringerwerf In 1965 koopt George een huis aan de Ir. Krijn- straat 7 in Wieringerwerf. De huizen zijn net gebouwd. Hij schildert en tekent nog steeds heel veel. Zijn huis hangt daarmee vol, ook met sculpturen en plastieken. Samen met zijn der de vrouw heeft hij ook een huis in Castricum en in Spanje. Niets van de kunstwerken wordt verkocht. Op de lts in Wieringerwerf is hij een soort inval kracht en geeft er handenarbeidles. Vooral met hout werkt hij veel. Hij bestelt het steeds in rui me mate tot de directeur hem een halt toeroept, want het hele budget dreigt aan hout op te gaan. In het bijgebouwtje van de school geeft hij boet- seerles aan liefhebbers. In een advertentie roept hij deelnemers op om een kunstkring Wieringermeer op te richten. George is zelf erg enthousiast en de drijvende kracht. Er komt maar een enkele respons. Toch lukt het hem om een bestuur te vormen, waarvan hij zelf de voorzitter is. Op avonden geeft hij tekenles en inspireert de leden. Monument Dijkwielen In 1969 schrijft de gemeente Wieringermeer een prijsvraag uit om een ontwerp te maken voor een monument bij de Dijkwielen ter her innering aan 17 april 1945. Drie ontwerpen ko men er uiteindelijk binnen. Dhr. Th. List uit de Stevinstraat te Middenmeer levert een bijdrage in waarvan we niet meer weten hoe dat er uit zag. Dhr. M. Lont van de Oosterkwelweg stuurt een tekening in met een model van allerlei drie hoeken. Ook George Witjas laat zich niet onbe tuigd. Hij maakt een plastiek als model. vanger kwam te staan. George Lodewijk Witjas: Een gedreven kunstenaar G.L. Witjas 27ste jaargang 2019/1, nummer 82

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2019 | | pagina 29