TJOKLAT
reclameobject zouden kunnen worden ingezet.
Dit resulteerde in een opdracht voor het pro
duceren van 3000 sculpturen. Deze werden
ingezet als een soort van bonus, te geven aan
winkeliers die een bepaalde hoeveelheid Tjoklat
producten hadden omgezet. Er zijn verschillen
de kleurvariaties bekend. Sickesz bestelde ook
een groot exemplaar, die in zijn kantoor als blik-
Het is zeer aanne
melijk dat door
deze sculptuur,
Sickesz toen een
grafische ontwer
per de opdracht
gaf om een beeld
merk te ontwer
pen met de Baline
se ladv als
inspiratiebron. Dit
werd het uiteindelijke logo of beeldmerk dat op
alle productverpakkingen door de firma werd
gebruikt.
Oorlogsjaren
In 1941 scheidde hij van zijn vrouw. Zij werd
in 1942 afgevoerd naar Westerkamp en overleed
op 30-04-1943 in het kamp Sobibor. In diezelf
de jaren kwamen ook een broer en zijn enige
zus in het kamp Auschwitz om het leven. Al zijn
kunstwerken werden geroofd en zelf kwam hij
eveneens terecht in kamp Westerbork. Ook daar
kwamen zijn capaciteiten naar boven en moest
hij (wellicht onder dwang) een schaalmodel ma
ken van het kamp. De obersturmbannführer
vond het prachtig gelukt. Uiteindelijk overleeft
hij de oorlog.
Amerika
Vlak na de oorlog trouwt hij opnieuw met Ma
ria Alida Spel. Nadat hij voor de tweede maal
gescheiden is vertrekt hij in 1955 vanuit Rotter
dam naar New York. In San Francisco trouwt hij
zijn derde vrouw Maria Susanna du Saar.
Het gaat hem daar goed. Hij verdient veel geld
met o.a. het maken van Mariabeelden.
Met een goed gevulde portemonnee keert hij te
rug in Nederland.
Wieringerwerf
In 1965 koopt George een huis aan de Ir. Krijn-
straat 7 in Wieringerwerf. De huizen zijn net
gebouwd. Hij schildert en tekent nog steeds
heel veel. Zijn huis hangt daarmee vol, ook met
sculpturen en plastieken. Samen met zijn der
de vrouw heeft hij ook een huis in Castricum
en in Spanje. Niets van de kunstwerken wordt
verkocht.
Op de lts in Wieringerwerf is hij een soort inval
kracht en geeft er handenarbeidles. Vooral met
hout werkt hij veel. Hij bestelt het steeds in rui
me mate tot de directeur hem een halt toeroept,
want het hele budget dreigt aan hout op te gaan.
In het bijgebouwtje van de school geeft hij boet-
seerles aan liefhebbers.
In een advertentie roept hij deelnemers op
om een kunstkring
Wieringermeer op te
richten. George is zelf
erg enthousiast en
de drijvende kracht.
Er komt maar een
enkele respons. Toch
lukt het hem om een
bestuur te vormen,
waarvan hij zelf de
voorzitter is.
Op avonden geeft hij
tekenles en inspireert
de leden.
Monument Dijkwielen
In 1969 schrijft de gemeente Wieringermeer
een prijsvraag uit om een ontwerp te maken
voor een monument bij de Dijkwielen ter her
innering aan 17 april 1945. Drie ontwerpen ko
men er uiteindelijk binnen. Dhr. Th. List uit de
Stevinstraat te Middenmeer levert een bijdrage
in waarvan we niet meer weten hoe dat er uit
zag. Dhr. M. Lont van de Oosterkwelweg stuurt
een tekening in met een model van allerlei drie
hoeken. Ook George Witjas laat zich niet onbe
tuigd. Hij maakt een plastiek als model.
vanger kwam te staan.
George Lodewijk Witjas: Een gedreven kunstenaar
G.L. Witjas
27ste jaargang 2019/1, nummer 82