wijk te bedienen. Uit de contacten zullen ook duurzame relaties zijn voortgekomen. Maar dat was dan op individuele basis. Wat ontbrak is een gedeelde basis in het behoren tot dezelfde gemeente. Dagloners en gemeentebestuur De boeren uit de Waardpolder maakten generaties lang de dienst uit in de gemeente Barsingerhorn (de Groetpolder viel onder Winkel). Dat de arbeiders uit het dorp kermis vierden in oogsttijd was een ergernis. Kon B&W die niet verschuiven tot na de oogst? Dit verzoek, gedaan in 1895, leidde tot wrevel in Kolhorn en B&W zei nee, ondanks het over wicht van de boeren. De boeren waren liberaal, het dorp profileerde zich na de invoering van het algemeen kiesrecht in 1919 als sociaalde mocratisch. Kwam er wel of niet een bijdrage van de gemeente aan de werklozenkas van de dagloners? Dat stond na 1919 elk jaar opnieuw op de agenda. Het verleden van het dorp had invloed op de verhoudingen. Vissers behartigden in de ge meenteraad de belangen van de landarbeiders. Kolhorn is van oorsprong een varende gemeen schap. Aan de haven gold een zekere gelijkheid binnen de beroepsarbeid van schippers en vissers. Vrachtschippers vormden de lokale elite tot in de late achttiende eeuw. Nadien liep de haven sterk terug. Maar de norm van gelijk heid kreeg nieuwe inhoud in geheel gewijzigde omstandigheden. De lokale afdeling van de sociaaldemocratische arbeiderspartij (SDAP) ging van start in 1912. Nu ging het om het behartigen van de belangen van dagloners die werkten in de polder en om het zelfrespect en het zelfbesef van de inwoners. In de late acht tiende eeuw was het dorp vol politiek tumult. Daarop volgde meer dan een eeuw van stilte. De SDAP werd na 1919 binnen de gemeente Barsingerhorn het gezicht van Kolhorn. De dwarse geest van de achttiende eeuw bleek toen springlevend. De Wieringermeer is als boerenparadijs van de tekentafel gekomen. Dat maakt het sociale aspect uit van wat wel wordt aangeduid als het polderchauvinisme. De positie van de daglo ners was er anders dan in de buurgemeente. Daar telden zij mee als inwoners. Als arbeider in de Wieringermeer kwamen zij 's morgens en vertrokken ze 's avonds. Lijkt dat niet wat Kijken naar Kolhorn Polderfeest Waard en Groetpolder in 1912. Kar met fuiken en staand want. Collectie Museum De Turfschuur, Kolhorn. Nr. 57.011

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2018 | | pagina 45