Bezetting en beginnend verzet een aangeboren eigenschap. Dus niet moeilijk. Blijven discussiëren hoort er ook bij. Een mooi voorbeeld is deze brief: Middenmeet, 3 oktober 1942 De plaatsvervangend directeur Winterhulp Nederland van de Wieringernieer. Weledele Heer, In de eerste plaats deel ik Ij mede, dat m'n dochter die U uitgenodigd heelt voor bespreking collecteren Winterhulp niet meer thuis is, als zijnde gehuwd; ten tweede dat Uw circulaire over geven Winterhulp in 'I ongerede is, maar dat wij van jongs al als Gereformeerden gewoon zijn te doen, niet alleen aan Winterhulp maar 't gehele jaar door onze nooddruftigen onderhouden, zij particulier of via instellingen van Weldadigheid, Barmhartigheid en via onze belastingen aan Burgerlijk Armbestuur en bij extra nooden ons ook niet onbetuigd hebben gelaten. Wij hoopen steeds op dezelfde voet voort te gaan en voelen ons daarom niet aangetrokken dit via de Winterhulp te doen. Bovendien is armoede niet met geld te lenigen, maar door waren, die zijn er niet practisch. Mijn inziens lijkt het mij dan beter de pachters maar voor te schrijven, wat er bij moet voor dit doel sportverenigingen werd op die manier racisme en buitensluiting bestreden. In februari 1943 werd door alle kerken vanaf de kansel de inhoud van een brief aan de Rijkscommissaris voorgelezen. Met name de opsomming van rechteloosheid en de voorbeelden daarvan laten niets aan duidelijkheid over. Hoogachtend, Gewoon nee zeggen maakt minder indruk De beslaglegging op fietsen, paarden, sieraden of radio's leidde bij heel veel Wieringermeer- bewoners tot het Een ander voorbeeld (zie op de volgende pagina), uit het jaarverslag over 1941 van de CJBTB (Christelijke Jonge Boeren en Tuinders Bond), blijkt dat tijdens bijeenkomsten of vergaderingen redelijk verbergen van bedoelde goederen. Bij controle werden ongeïnteresseerd de schouders opgehaald. Negeren hoort overigens ook in dit rijtje thuis. In de jaarverslagen uit de oorlogsjaren van de meeste organisaties in de polder kun je uit het voorwoord van de voorzitter of de secretaris, dominee of pastoor tussen de regels door goed lezen dat de schrijver het met de bezetter ernstig oneens is maar dat te duidelijke bewoordingen achterwege moeten blijven om niet als ophitser op het matje te worden geroepen. In wezen allemaal vormen van stil maar duidelijk verzet. Belangrijk verzet zelfs. Het is namelijk die vorm die bij veel gezinnen de lijn tekende waarlangs een weerstand tegen het fascisme voor groot en klein heel duidelijk getoond en gevormd werd. Ook op scholen en kerken en De Kerken hebben reeds gewezen op de toenemende rechteloosheid het ten doode vervolgen van Joodsche medeburgers het opdringen van eene levens- en wereldbeschouwing, die lijnrecht in strijd is met het Evangelie van Jezus Christus den verplichten arbeidsdienst als nationaal-socialistisch opvoedings instituut het aantasten van de vrijheid van het Christelijk onderwijs; het gedwongen tewerkstellen van Nederlandsche arbeiders in Duitschland het ter dood brengen van gijzelaars het gevangen nemen en het gevangen houden van velen, o.a, van vrijuit werd gesproken over de situatie. De senioren van de landbouw-organisaties waren ondertussen al verplicht ondergebracht bij 'de Landstand'. Dat betekende in de praktijk dat de landbouworganisaties ophielden te bestaan; vrijwel geen boer ging meer naar een vergadering. Het begon allemaal bij het inperken van de vergadervrijheid. Om te mogen vergaderen diende men schriftelijk een verzoek daartoe te richten tot de Hoogedelgestrengen Heer Procureur- Generaal fungerend Directeur van Politie bij het Gerechtshof te Amsterdam. Als die 26ste jaargang 2018/2, nummer 80

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2018 | | pagina 17