Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken Daarnaast wenste men de uitvoering van het vakan tiefonds in de vorm van bonnen. De directie moest in over leg met 'Den Haag'. 10 stakers zijn maar weer aan het werk gegaan. De res terende 30 niet. Dit waren allemaal Duitsers volgens de krant. Wat de nacht ploeg heeft gedaan is niet bekend geworden. Meer dan 5000 mensen waren in de toptijd tegelijk aan het werk. Variërend van ongeschoold naar zeer hooggeschoold. Voor het grondwerk werden veel ongeschoolde mannen uit de veengebieden aangetrokken. De turfwinning is dan al enkele jaren op zijn retour en er heerste veel werkeloosheid en daardoor diepe armoede. Uit de Biesbosch kwam voornamelijk het personeel dat met het rijshout kon omgaan. Zij werden ingezet bij het maken van de zinkstukken. De steenzet ters, een goedbetaald maar zwaar vakwerk, kwam uit Sliedrecht en omgeving. Baggeraars en kraanmachinisten werden veelal aangetrok ken door de fa. Bos en Volker uit respectievelijk Dordrecht en Sliedrecht. Ook vonden diverse Wieringers werk op het varend materieel zoals de stoomboten. Waar weinig aandacht aan is besteed zijn de ongelukken die tijdens deze werken zijn ge beurd. Dat moeten er vele zijn geweest. Er wordt gesproken over meerdere dodelijke ongelukken, waarbij één slachtoffer niet meer geborgen kon worden omdat hij onder een lading gestorte stenen was terechtgekomen. Toevallig vond ik het volgende verslagje uit de Wieringer Courant van 18-06-1929: 'Bij het graven van het kanaal te Medemblik (verbinding Wieringermeer) is een bejaarde arbeider onder een kipkar geraakt. Zijn linkerbeen werd afgereden. Hij is naar het ziekenhuis te Hoorn vervoerd'. Hoe zou het hem verder zijn vergaan? Vanzelfsprekend worden de werkzaamheden nauwlettend gevolgd. De Zuiderzeeraad, be staande uit alleen maar heren, komt meerdere keren ter plekke een kijkje nemen. Op bijgaan de foto is te zien dat er ook dames lid van het gezelschap zijn. Secretaresses of echtgenotes? Waarschijnlijk maakte de Zuiderzeeraad van de nood een deugd en was er sprake van een leuk en leerzaam dagje. In 1927 was er sprake van een geschatte werk tijd van 7 jaar voordat de Afsluitdijk gesloten zou zijn. Dit was een goede schatting, op 25 mei 1932 is de dijk gesloten. Belangrijke momenten Twee hoogtepunten tijdens de werkzaamheden heb ik kunnen vinden. Allereerst een beschrijving van de sluiting van het gat tussen den Oever en de Oude Zeug, waarna de gemalen aan de slag kunnen. Het is te vinden in het MUZ-boekje: 'De getijdenstromen namen in kracht toe, vooral toen het gat ongeveer 1 km. breed was. Door de sterken toenemende stroom schuurde de bodem uit en ontstonden plaatselijk groote verdiepingen, die natuurlijk weer gevuld moesten worden. Bezoek Zuiderzeeraad, 24-7-1924 26ste jaargang 2018/1, nummer 79

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2018 | | pagina 41