Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken
Daarnaast wenste men de
uitvoering van het vakan
tiefonds in de vorm van
bonnen.
De directie moest in over
leg met 'Den Haag'. 10
stakers zijn maar weer aan
het werk gegaan. De res
terende 30 niet. Dit waren
allemaal Duitsers volgens
de krant. Wat de nacht
ploeg heeft gedaan is niet
bekend geworden.
Meer dan 5000 mensen
waren in de toptijd tegelijk
aan het werk. Variërend
van ongeschoold naar zeer
hooggeschoold.
Voor het grondwerk werden veel ongeschoolde
mannen uit de veengebieden aangetrokken.
De turfwinning is dan al enkele jaren op zijn
retour en er heerste veel werkeloosheid en
daardoor diepe armoede. Uit de Biesbosch
kwam voornamelijk het personeel dat met het
rijshout kon omgaan. Zij werden ingezet bij
het maken van de zinkstukken. De steenzet
ters, een goedbetaald maar zwaar vakwerk,
kwam uit Sliedrecht en omgeving. Baggeraars
en kraanmachinisten werden veelal aangetrok
ken door de fa. Bos en Volker uit respectievelijk
Dordrecht en Sliedrecht. Ook vonden diverse
Wieringers werk op het varend materieel zoals
de stoomboten.
Waar weinig aandacht aan is besteed zijn de
ongelukken die tijdens deze werken zijn ge
beurd. Dat moeten er vele zijn geweest.
Er wordt gesproken over meerdere dodelijke
ongelukken, waarbij één slachtoffer niet meer
geborgen kon worden omdat hij onder een
lading gestorte stenen was terechtgekomen.
Toevallig vond ik het volgende verslagje uit de
Wieringer Courant van 18-06-1929: 'Bij het
graven van het kanaal te Medemblik (verbinding
Wieringermeer) is een bejaarde arbeider onder een
kipkar geraakt. Zijn linkerbeen werd afgereden.
Hij is naar het ziekenhuis te Hoorn vervoerd'.
Hoe zou het hem verder zijn vergaan?
Vanzelfsprekend worden de werkzaamheden
nauwlettend gevolgd. De Zuiderzeeraad, be
staande uit alleen maar heren, komt meerdere
keren ter plekke een kijkje nemen. Op bijgaan
de foto is te zien dat er ook dames lid van het
gezelschap zijn. Secretaresses of echtgenotes?
Waarschijnlijk maakte de Zuiderzeeraad van de
nood een deugd en was er sprake van een leuk
en leerzaam dagje.
In 1927 was er sprake van een geschatte werk
tijd van 7 jaar voordat de Afsluitdijk gesloten
zou zijn. Dit was een goede schatting, op 25
mei 1932 is de dijk gesloten.
Belangrijke momenten
Twee hoogtepunten tijdens de werkzaamheden
heb ik kunnen vinden.
Allereerst een beschrijving van de sluiting van
het gat tussen den Oever en de Oude Zeug,
waarna de gemalen aan de slag kunnen. Het is
te vinden in het MUZ-boekje:
'De getijdenstromen namen in kracht toe, vooral
toen het gat ongeveer 1 km. breed was. Door de
sterken toenemende stroom schuurde de bodem uit
en ontstonden plaatselijk groote verdiepingen, die
natuurlijk weer gevuld moesten worden.
Bezoek Zuiderzeeraad, 24-7-1924
26ste jaargang 2018/1, nummer 79