Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken
verkregen kon worden dat het werk
goed zou worden uitgevoerd. Deze
overweging leidde na vrij langdurige
onderhandelingen tot de oprichting
van een Maatschappij, speciaal
voor dat doel, door de vier grootste
Nederlandsche aannemersfirma's,
die allen, vooral ook in het buiten
gebied, groote bagger- en grondwer
ken hebben uitgevoerd'.
Op 27 juli 1926 is de oprichting
van de N.V.Maatschappij tot Uit
voering van Zuiderzeewerken
een feit. De deelnemende partij
en zijn: 1. de N.V. M.J. van Hat-
tum's Havenwerken te Beverwijk
(Van Hattum en Blankevoort); 2.
De N.V. Hollandsche Aanneming
Maatschappij te 's Gravenhage; 3.A.Bos Pzn. Te
Dordrecht; 4. L.Volker Azn. Sliedrecht. Iedere
partij stopt f 1.500.000 werkkapitaal in de pot.
Aan het hoofd van deze kongsi staat een Raad
van Bestuur van 4 leden, vereiste van de rege
ring plus dat het alleen Nederlanders mochten
zijn!
De Directeur Hoofduitvoerder krijgt de dage
lijkse leiding en wordt benoemd door de Raad
van Bestuur. Maar niet zonder toestemming
van de minister van Waterstaat. Deze is ook
bevoegd de man zonder opgaaf van redenen
weer te ontslaan.
De N.V.M.U.Z., hierna kortweg M.U.Z. ge
noemd, wordt belast met de uitvoering van de
werken in de meest brede zin van het woord.
Dit wordt geïllustreerd met een krantenartikel
tje in de Wieringer Courant van 29-01-1929.
Daar staat te lezen dat 'aan den heer J.Mzn.
Kat op zijn verzoek door ir. Ringeling, in die tijd
hoofuitvoerder, te Medemblik verlof is verleend om
op 'de Oude Zeug', enz. te parlevinken. De heer
Kat heeft daarvoor te Harderwijk aangekocht een
motorboot waarmee hij zijn werk zal uitoefenen'.
Ook de plaatselijke ondernemers pikken een
graantje mee. Hetgeen overigens niet altijd
goed afloopt. Aannemer Bosker heeft dankzij
zijn bijdrage aan de bouw van de Amsteldiep-
dijk zakelijk gezien aan de rand van de afgrond
verkeerd.
Eerste investeringen
De tijd dat er een dijk gebouwd werd met een
man, een schop en een kruiwagen is in 1930
al lang voorbij. De vier deelnemende bedrijven
schaften een waslijst aan, wat ze noemden
'gewoon materieel' aan. Het bovengenoemde
boekje geeft een opsomming: 11 baggermolens,
7 profielzuigers, 7 perszuigers, 72 sleepboten,
12 motorboten, 65 elevator-bakken, 21 eleva-
torklepbakken, 105 dekschuiten, 2 stoom-bun-
kerschepen, 3 motorboten voor watervoorzie
ning, 8 kolenbakken, 3 kolen- en waterbakken,
35 motorvletten, 73 roeivletten.
Dit wordt nog uitgebreid met 3 keileemtrans-
porteurs, 13 bunkerschepen, 3 smederijsche
pen, 3 lichterschepen, een drijvende licht-
centrale, 10 keileemkranen, 5 steenkranen,
10 kranen voor diverse werkzaamheden en 1
stoomboot voor
personeelsvervoer.
In onze ogen af
komstig uit een
oude mecanodoos,
maar voor die tijd
het nieuwste van
het nieuwste.
Hoofdgebouw M.U.Z. in Den Oever
26ste jaargang 2018/1, nummer 79