Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken verkregen kon worden dat het werk goed zou worden uitgevoerd. Deze overweging leidde na vrij langdurige onderhandelingen tot de oprichting van een Maatschappij, speciaal voor dat doel, door de vier grootste Nederlandsche aannemersfirma's, die allen, vooral ook in het buiten gebied, groote bagger- en grondwer ken hebben uitgevoerd'. Op 27 juli 1926 is de oprichting van de N.V.Maatschappij tot Uit voering van Zuiderzeewerken een feit. De deelnemende partij en zijn: 1. de N.V. M.J. van Hat- tum's Havenwerken te Beverwijk (Van Hattum en Blankevoort); 2. De N.V. Hollandsche Aanneming Maatschappij te 's Gravenhage; 3.A.Bos Pzn. Te Dordrecht; 4. L.Volker Azn. Sliedrecht. Iedere partij stopt f 1.500.000 werkkapitaal in de pot. Aan het hoofd van deze kongsi staat een Raad van Bestuur van 4 leden, vereiste van de rege ring plus dat het alleen Nederlanders mochten zijn! De Directeur Hoofduitvoerder krijgt de dage lijkse leiding en wordt benoemd door de Raad van Bestuur. Maar niet zonder toestemming van de minister van Waterstaat. Deze is ook bevoegd de man zonder opgaaf van redenen weer te ontslaan. De N.V.M.U.Z., hierna kortweg M.U.Z. ge noemd, wordt belast met de uitvoering van de werken in de meest brede zin van het woord. Dit wordt geïllustreerd met een krantenartikel tje in de Wieringer Courant van 29-01-1929. Daar staat te lezen dat 'aan den heer J.Mzn. Kat op zijn verzoek door ir. Ringeling, in die tijd hoofuitvoerder, te Medemblik verlof is verleend om op 'de Oude Zeug', enz. te parlevinken. De heer Kat heeft daarvoor te Harderwijk aangekocht een motorboot waarmee hij zijn werk zal uitoefenen'. Ook de plaatselijke ondernemers pikken een graantje mee. Hetgeen overigens niet altijd goed afloopt. Aannemer Bosker heeft dankzij zijn bijdrage aan de bouw van de Amsteldiep- dijk zakelijk gezien aan de rand van de afgrond verkeerd. Eerste investeringen De tijd dat er een dijk gebouwd werd met een man, een schop en een kruiwagen is in 1930 al lang voorbij. De vier deelnemende bedrijven schaften een waslijst aan, wat ze noemden 'gewoon materieel' aan. Het bovengenoemde boekje geeft een opsomming: 11 baggermolens, 7 profielzuigers, 7 perszuigers, 72 sleepboten, 12 motorboten, 65 elevator-bakken, 21 eleva- torklepbakken, 105 dekschuiten, 2 stoom-bun- kerschepen, 3 motorboten voor watervoorzie ning, 8 kolenbakken, 3 kolen- en waterbakken, 35 motorvletten, 73 roeivletten. Dit wordt nog uitgebreid met 3 keileemtrans- porteurs, 13 bunkerschepen, 3 smederijsche pen, 3 lichterschepen, een drijvende licht- centrale, 10 keileemkranen, 5 steenkranen, 10 kranen voor diverse werkzaamheden en 1 stoomboot voor personeelsvervoer. In onze ogen af komstig uit een oude mecanodoos, maar voor die tijd het nieuwste van het nieuwste. Hoofdgebouw M.U.Z. in Den Oever 26ste jaargang 2018/1, nummer 79

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kroniek Historisch Genootschap Wieringermeer | 2018 | | pagina 39